Diversitet i lærerutdanningene. Bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3125Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SEN - Documents [39]
Originalversjon
Skrefsrud, T. A., & Østberg, S. (2015). Diversitet i lærerutdanningene-bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(03-04), 208-219.Sammendrag
Artikkelen drøfter forståelsen av lærerutdanningsfagene som profesjonsfag i en flerkulturell samfunnskontekst. Fokus for drøftingen er spenningen mellom fagenes egenart og fagenes flerkulturelle profil, belyst med bakgrunn i pro-fesjonsteori og funn fra et igangværende forskningsprosjekt innenfor Kompetanse for mangfold-satsingen; Diversitet i lærerutdanningene. I artikkelen utvikles argumentasjonen for en kontekstbasert forståelse, som ikke bare krever en tilpasning av enkeltelementer i fagene og kunnskapsom-rådene, men som tar til orde for en nytolkning av fagfor-ståelsen innenfor en utvidet kontekst for faglig og didaktisk refleksjon.