Arbeid som berører : en studie av miljøarbeideres møter med ungdom på ungdomshjem
Abstract
Det er miljøarbeideres fortellinger om relasjonen og møtet med ungdommer på institusjon
som mitt blikk er rettet mot i denne studien. Det settes derfor søkelys på interaksjonen mellom
miljøarbeideren og ungdommer, og spesielt hvordan denne berører miljøarbeideren.
Dette er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg intervjuer syv miljøarbeidere som arbeider på fire
forskjellige ungdomshjem. Alle informantene hadde sosialfaglig utdanning og praksiserfaring
fra to og et halvt år til hele tretti fire år.
Jeg ba de fortelle om en relasjon til en ungdom, et møte de i ettertid ofte tenker på. Hvilke
tanker de har, og hva disse tankene og opplevelsene fortsatt gjør med dem. Ved å bruke denne
metoden vil deres historier legge føringer for mine spørsmål, i stedet for at mine spørsmål
legger føringer for deres svar. Dette for å gjøre det ytterste for å fange det unike ved
miljøarbeidernes historier, deres rekonstruksjon av disse og deres opplevelser, uten å besudle
eller stenge med mine tanker og spørsmål. Gjennom dette blir historiene mest mulig deres
historier og opplevelsene mest mulig deres opplevelser.
Samtaler om opplevelser tilhører en hermeneutisk tradisjon. Det vil si at vi møter den andre
med fordommer eller forforståelse. Det er når miljøarbeidere klarer å vise en forståelse i
relasjonen til ungdommene og er villige til å gi av sine egne erfaringer og ta inn over seg
ungdommens forforståelse og erfaringer at begge har mulighet til å komme til en høyere
forståelse.
Forskning har vist at hjelpere må være i stand til å vise empati ovenfor klienter på en slik
måte at klientene tror på at de kan få hjelp og at endringer er mulig. Dette innebærer også at
man må bli oppfattet som en ungdommen kan stole på. Miljøarbeideren kan gjennom dette
bli en viktig person for ungdommen. Hvor viktig eller meningsfylt blir relasjonen til
ungdommen for miljøarbeideren?
Sett i lys av den type forståelse som er nevnt ovenfor, har jeg valgt å bruke teorier om empati,
signifikante andre og affekt for å analysere og drøfte mitt materiale.
Gjennom media får vi høre ulike tragiske historier fra barnevernet om barns og ungdommers
liv. De handler om det livet de hadde før barnevernet grep inn eller skrekkeksempler hvor
barn og unge på ulike måter lider under grov mishandling etter at de er blitt tatt hånd om av
barnevernet. I tillegg hører vi også om ungdom som utøver grov vold mot andre ungdommer
eller personalet på institusjonene de er blitt plassert i. Det kan være nærliggende å tro at det er
slike historier miljøarbeiderne forteller om. Det er det ikke.
Historiene og måten disse blir fortalt på er ulike, men alle dreide seg om samme hovedtema.
Flyttinger til og fra tiltakene, hvordan ungdommen blir informert om flyttingen, om hvem
som tar avgjørelsene, på hvilken bakgrunn og hvorfor. Det viste seg i tillegg at alle
informantene hadde et spesielt ansvar over tid for de ungdommene historiene handlet om. De
var særkontakter eller i en rolle som innebærer lignende oppgaver.
I intervjusituasjonen prøvde jeg å iaktta informantenes følelsesmessige utrykk samtidig som
jeg hørte på deres historier og refleksjoner over disse. Gjennom ordene de bruker, måten de
sier disse ordene på og gjennom deres kroppsspråk kan vi fornemme hvordan de implisitt
uttrykker empati i form av bekymring for ungdommen. Informantene snakker også om
hvordan de selv opplever dette i vendinger som inneholder både følelsesmessige, etiske og
faglige refleksjoner.
I slike situasjoner blir det mange forhold som miljøarbeiderne må håndtere samtidig. Det å
ivareta ungdommen opptar de mest, men samtidig må de håndtere egne følelser.
Det er viktig med teoretisk og praktisk ferdigheter, men i denne type arbeid er dette ikke nok.
Man må kjenne seg selv som person, med sterke og svake sider og kjenne til hvordan man
reagerer egne reaksjoner i ulike situasjoner. Den type kunnskap som kommer frem i studien
kan derfor være til nytte i utdanninger innenfor sosialt arbeid og for ledere og andre som har
ansvar for veilede arbeidere i hjelpe yrker. My focal point in this study is the Social Worker’s narratives pertaining to the quality of
reciprocal relationship and encounter with the youngsters placed in socialcare homes. The
focal point is not mainly the interaction between the social worker and the young, but more
specifically, how does this encounter affect the social worker.
Seven social workers, working in four different sosialcare homes have been interviewed in
this qualitative piece of research. All of them were professionals, that is formally trained and
educated in the field of Social Work and their work experiences spanned from 2,5 to 34 years.
The one central inquiry I posed had to do with a recollection of an encounter, an episode with
the young, that have the quality of reminiscence that is vividly present in the back of their
minds. And when they do think about that encounter, how and in what ways do these thoughts
and experiences affect or influence them still. By using this method, their narratives will
guide or leed the way to how my questions are posed, rather than the other way around - that
my questions are pre-fixed and not influenced by their unique responses/answers. This is an
attempt to do the utmost to capture the uniqueness in their narratives and their personal
recollections without being or reduce being tainted by preconceived questions and thoughts
on my part.
This way of handling or dealing with experiences rests within/belongs to a hermeneutic
tradition. Which entails and takes as a given, the impossibility to meet somebody without
preconceived ideas, pre-judice or pre-judgement. To enhance the quality in the relationship
with the young it is crucial for the social worker demonstrate and practice empathy. This also
includes the willingness to take the chance or risk to share genuine own personal experiences
and be open and take into account the young and own preconceived ideas and experiences.
Solid research in this field clearly show that the skilled helper must be able to practice
empathy towards the client in such a groundbreaking way that the young dares to start to
believe that help is available for him, and that change is possible. To be conceived as trustworthy
is an important step and test for the social worker. By practicing this combination, the
social worker comes across as an important person for the young. What kind of importance or
meaning will the young people become for the social worker?
Based on the type of my understanding briefly mentioned above, to analyses and discuss my
findings, I have chosen theories on empathy, the significant-others and affect.
Medias coverage is slanted, giving more space to tragic scandals, horror stories, that is to say
child and adolescent encounter with Child Guidance. Either details about how miserable their
lives were before intervention by Child Guidance or how children and the young in different
ways continue to experience maltreatment, even after the Child Guidance services had taken
over with sole responsibility. Juicy details about how some young people molest each other or
the social workers in socialcare homes are also covered in the media. It would not be
farfetched off to believe that those were the kind of stories that the Social Worker would talk
about. But that was far from the case.
The narratives and the ways they are being told were very diverse, but they all have important
core issues in common. Moving in and out of the institution, how they were they informed
about the move, who made the final decision or had the final say, what was the rational given
and why. It turned out that all my informants had long-term commitments and responsibility
for the young people they talked about.
While interviewing them I tried to get the impression on their feeling level, to pay close
attention to the narratives told and finally to meditate while paying close attention to the
words they used or picked, to the way words were uttered/spoken and by paying close
attention to their body-language. By combining these features, it is possible to get an
impression of how ingrained or internalized empathy comes across in their concern for the
young. The informants share also their own experiences in ways and by picking words that
entails emotional, ethical and professional reflections. In those kinds of situations a lot of
multi challenges the Social Worker must be able to handle and at the same time be able deal
with own feelings.
Theoretical and practical know-how or knowledge is crucial and importance, but in this kind
of work it far from enough. The importance of self-knowledge as a whole person, including
both strong and weak points and know about own reactions in different settings, is at the core
of enhancing the quality of this kind of work.
This study shows that kind of know-ledge that is pertinent in the education and training within
the social workers field, including leaders and staff who has the responsibility of supervising
workers within all of the helping professions.
Description
Master i sosialt arbeid