• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kartleggingen skal sette deg i stand til å”… : en studie av hvordan bruker blir forstått og ansvarliggjort i et kartleggingsverktøy for vurdering av arbeidsevne i sosialtjenesten

Solvang, Ida
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Solvang_Ida.pdf (1.281Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/279
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [242]
Abstract
I NAV-reformen blir vurdering av arbeidsevne implementert som en viktigere del av

grunnlaget for tiltak og ytelser enn tidligere. Studien er en analyse av et kartleggingsverktøy

for vurdering av arbeidsevne i sosialtjenesten, ”Kartlegging i sosialtjenesten” (KIS).

Verktøyet står sentralt i utviklingen av metodikk for vurdering av arbeidsevne som foregår på

publiseringstidspunktet. Studien er en analyse av hvordan bruker blir forstått og brukers

ansvar for å oppnå arbeidstilknytning artikuleres gjennom språket i verktøyet.

Verktøyet analyseres ved hjelp av det poststrukturalistiske analysebegrepet intertekstualitet.

Metoden er egnet for å avdekke nyanser i hvordan bruker forstås. Det blir funnet at bruker

forstås i verktøyet på to måter. Bruker forstås som ansvarlig for å endre sin situasjon, men

samtidig som ute av stand til å endre den uten hjelp. De to ulike synene på bruker reflekterer

to ulike diskurser; en nyliberalistisk, og en knyttet til profesjonell omsorg. Disse diskursene

innebærer to ulike oppfatninger av brukerens ansvar i å oppnå arbeidstilknytning. Bruker sees

som ansvarlig for egen situasjon. Følgelig kartlegges ressurser som systematisering av

formalkompetanse og behov knyttes til brukers helse eller sosiale faktorer i brukers situasjon.

Bruker forstås også som ute av stand til å endre sin situasjon på egenhånd. Følgelig

underordnes bruker de profesjonelles skjønn når videre tiltak skal vurderes.

Fordi bruker forstås på bakgrunn av to ulike sett av forutsetninger samtidig, blir beskrivelsen

av bruker og brukers ansvar i verktøyet ambivalent. Bruker forstås på bakgrunn av

antagonistiske forutsetninger. De to diskursive forståelsene av bruker sammenstilles ved at

bruker ansvarliggjøres for å endre situasjonen. Fordi bruker sees som ute av stand til å endre

den må bruker underordne seg profesjonelt skjønn.

Nøkkelord: Vurdering av arbeidsevne, kartlegging, NAV, bruker, brukers ansvar, diskurs,

intertekstualitet.
 
“The assessment process will make you capable of…”

A Study of How the Client is Perceived and Made Responsible in a Tool for Assessing the

Client’s Working Capacity Used in the Social Service.

The welfare policy reform currently taking place in Norway (NAV) emphasizes assessing a

client’s working capacity based on standardized methods. This assessment is the basis for

welfare services and monetary support. The study analyzes a standardized tool for assessing a

client’s working capacity, intended for use in the Social services - “Kartlegging i

Sosialtjenesten” (KIS). The tool is part of developing a standardized method for assessing

clients’ working capacity, taking place at the time of publishing. The study addresses how the

client and his or her responsibility in attaining work are being perceived.

The tool is analyzed using the poststructuralist theory of intertextuality. This method of

analysis is particularly suited for revealing nuances in perceptions of the client expressed

through the language being used. Two perceptions of the client are found. The client is seen

as having the responsibility for changing his or her status of unemployment. Simultaneously

the client is seen as being unable to change his or her situation without assistance. The two

perceptions of the client reflect two main discourses; one related to neo liberalist views and

the other to views generally expressed in social care discourse. These discourses entail

different views on the client’s responsibility in attaining work. The client is seen as

responsible for change. Hence resources are being assessed mainly as a systematization of

formal qualifications and needs are related to the client’s health or social needs in the client’s

situation. The client is seen as not being able to change the situation without assistance. Hence

he or she is subject to professional discretion when appropriate measures are assessed.

Because the client is perceived based on two differing sets of premises simultaneously, the

way in which the client and his or her responsibility in attaining work are being perceived is

ambivalent. The two perceptions of the client come together in the client being addressed as

responsible for changing his or her situation, but being perceived as unable to do so becomes

subject to the discretion of the professionals.

Key words: Assessment of working capacity, assessment tool, NAV, client, client’s

responsibility, discourse, intertextuality.
 
Description
Master i sosialt arbeid
Publisher
Høgskolen i Oslo. Avdeling for samfunnsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit