”Kartleggingen skal sette deg i stand til å”… : en studie av hvordan bruker blir forstått og ansvarliggjort i et kartleggingsverktøy for vurdering av arbeidsevne i sosialtjenesten
Abstract
I NAV-reformen blir vurdering av arbeidsevne implementert som en viktigere del av
grunnlaget for tiltak og ytelser enn tidligere. Studien er en analyse av et kartleggingsverktøy
for vurdering av arbeidsevne i sosialtjenesten, ”Kartlegging i sosialtjenesten” (KIS).
Verktøyet står sentralt i utviklingen av metodikk for vurdering av arbeidsevne som foregår på
publiseringstidspunktet. Studien er en analyse av hvordan bruker blir forstått og brukers
ansvar for å oppnå arbeidstilknytning artikuleres gjennom språket i verktøyet.
Verktøyet analyseres ved hjelp av det poststrukturalistiske analysebegrepet intertekstualitet.
Metoden er egnet for å avdekke nyanser i hvordan bruker forstås. Det blir funnet at bruker
forstås i verktøyet på to måter. Bruker forstås som ansvarlig for å endre sin situasjon, men
samtidig som ute av stand til å endre den uten hjelp. De to ulike synene på bruker reflekterer
to ulike diskurser; en nyliberalistisk, og en knyttet til profesjonell omsorg. Disse diskursene
innebærer to ulike oppfatninger av brukerens ansvar i å oppnå arbeidstilknytning. Bruker sees
som ansvarlig for egen situasjon. Følgelig kartlegges ressurser som systematisering av
formalkompetanse og behov knyttes til brukers helse eller sosiale faktorer i brukers situasjon.
Bruker forstås også som ute av stand til å endre sin situasjon på egenhånd. Følgelig
underordnes bruker de profesjonelles skjønn når videre tiltak skal vurderes.
Fordi bruker forstås på bakgrunn av to ulike sett av forutsetninger samtidig, blir beskrivelsen
av bruker og brukers ansvar i verktøyet ambivalent. Bruker forstås på bakgrunn av
antagonistiske forutsetninger. De to diskursive forståelsene av bruker sammenstilles ved at
bruker ansvarliggjøres for å endre situasjonen. Fordi bruker sees som ute av stand til å endre
den må bruker underordne seg profesjonelt skjønn.
Nøkkelord: Vurdering av arbeidsevne, kartlegging, NAV, bruker, brukers ansvar, diskurs,
intertekstualitet. “The assessment process will make you capable of…”
A Study of How the Client is Perceived and Made Responsible in a Tool for Assessing the
Client’s Working Capacity Used in the Social Service.
The welfare policy reform currently taking place in Norway (NAV) emphasizes assessing a
client’s working capacity based on standardized methods. This assessment is the basis for
welfare services and monetary support. The study analyzes a standardized tool for assessing a
client’s working capacity, intended for use in the Social services - “Kartlegging i
Sosialtjenesten” (KIS). The tool is part of developing a standardized method for assessing
clients’ working capacity, taking place at the time of publishing. The study addresses how the
client and his or her responsibility in attaining work are being perceived.
The tool is analyzed using the poststructuralist theory of intertextuality. This method of
analysis is particularly suited for revealing nuances in perceptions of the client expressed
through the language being used. Two perceptions of the client are found. The client is seen
as having the responsibility for changing his or her status of unemployment. Simultaneously
the client is seen as being unable to change his or her situation without assistance. The two
perceptions of the client reflect two main discourses; one related to neo liberalist views and
the other to views generally expressed in social care discourse. These discourses entail
different views on the client’s responsibility in attaining work. The client is seen as
responsible for change. Hence resources are being assessed mainly as a systematization of
formal qualifications and needs are related to the client’s health or social needs in the client’s
situation. The client is seen as not being able to change the situation without assistance. Hence
he or she is subject to professional discretion when appropriate measures are assessed.
Because the client is perceived based on two differing sets of premises simultaneously, the
way in which the client and his or her responsibility in attaining work are being perceived is
ambivalent. The two perceptions of the client come together in the client being addressed as
responsible for changing his or her situation, but being perceived as unable to do so becomes
subject to the discretion of the professionals.
Key words: Assessment of working capacity, assessment tool, NAV, client, client’s
responsibility, discourse, intertextuality.
Description
Master i sosialt arbeid