Stabilitet i fosterhjem - En kvalitativ studie av faktorer som bidrar til å skape stabilitet i fosterhjem ut fra tidligere fosterforeldres og fosterbarns erfaringer
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2771Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvert år plasseres nye barn i fosterhjem. Mange av barna er i behov av en familie som
kan være en trygg og stabil omsorgsbase i deres oppvekst. Det viser seg at mange
plasseringer som var ment å være langvarige, ender med utilsiktet flytting. Barna må
bytte fosterfamilie med de belastninger det innebærer. Tema for dette
masterprosjektet er; Stabilitet i fosterhjem. Gjennom en kvalitativ studie søkes
kunnskap om: Hvilke faktorer kan bidra til å skape en stabil omsorgssituasjon for
barn ved plassering i fosterhjem, etter fosterforeldres og fosterbarns erfaringer?
Målsettingen med studien har vært å få økt kunnskap slik at barneverntjenesten i
større grad kan lykkes med å gi barna den stabile omsorgen som var tiltenkt ved
plassering. Tidligere fosterforeldre og fosterbarn fra fem hjem har i totalt ti intervjuer
delt av sine historier om hverdagslivet i fosterhjem. Barna var mellom to og seks år
ved plassering og bodde i hjemmet sammenhengende frem til minimum atten år
gamle. Informantene har fra sine ulike perspektiver fortalt om hva som etter deres
erfaring har bidratt til en stabil omsorgsbase. Min teoretiske referanseramme og
”bakteppe” i denne undersøkelsen har vært systemisk teori og tilknytningsteori.
Undersøkelsen viser at stabilitet i fosterhjem ikke kan forklares med enkeltfaktorer,
men vil være avhengig av ulike individer og systemer i deres gjensidige samspill. Det
har fremkommet syv faktorer av betydning på mikronivå hvor samhandling mellom
individene innad i familien er sentralt. Disse er: Etablering av kontakt og trygghet,
Opplevelse av tilhørighet, Forpliktelse overfor barnet, Tydelig grensesetting,
Likebehandling av barna, Inkludering og ivaretakelse av biologiske barna og Godt og
støttende parforhold. På mesonivå hvor det trekkes inn samhandling mellom familien
og systemer på andre utenforliggende arenaer, er det funnet seks faktorer:
Storfamiliens inkludering av fosterbarnet, Avlastning i eget nettverk, Tilgang på
formell eller uformell samtalepartner, God samhandling med fosterbarnas biologiske
familie, Aktive og støttende fosterforeldre på barnas arenaer i lokalmiljøet og
Tilgjengelig, stabil og støttende barneverntjeneste. Fosterfamiliene i utvalget har vært
stabilie omsorgsbaser hvor barna har fått sine grunnleggende behov dekket. For å nå
dette finner jeg at familiene i sine hverdagsliv har klart å inngå i konstruktive
samspill. Dette gjelder både mellom individene innad i familien og i deres
samhandling med andre systemer. Every year new children are placed in foster care. Many of the children are in need of
a permanent foster family for their entire upbringing. It turns out that many
placements supposed to be long term ends with replacement of the children. Children
have to move to several new families with the problems that entails. The theme of this
master project is; Stability in foster care. This thesis is based on a qualitative
interview study focusing: What factors can help create a stable foster care placement
based on the foster parents and fosterchildren's own experiences? The aim of this
study is to gain more knowledge so that Child protection services can be able to
succeed in giving children a secure and stable foster home for their entire childhood.
Former foster parents and foster children from five different homes have in a total of
ten interviews shared their stories about everyday life in foster care. The children
were between two and six years old when they moved in with the family and lived in
their home continuously until at least eighteen years old. Informants have from their
different perspectives told about what in their experience has contributed to a stable
foster care. My theoretical frame of reference in this study have been systemic theory
and attachment theory. The study shows that stability in foster care can not be
explained by single individual factors, but will be dependent on various factors in
their mutual interaction. It has been obtained seven factors of importance at the micro
level, where interaction between individuals within the family is central. These are:
Establishing contact and feeling of security for the child, Sense of belonging,
Commitment to the child, Clear boundries, Equal treatment of children, Inclusion and
protection of biological children and a Intimate and supportive parental relationships.
At the meso level, where the interaction between the family system and other venues
are in focus, there are found six factors of importance: Larger family systems
inclusion of the foster child, Practical support in private networks, Access to formal or
informal supervisors, Accepting attitude and positiv interaction with the foster child's
biological family, Active and supportive foster parents on children's venues in the
local community and Available, stable and supportive child protection sevices.
Families in this study appears to have met the childrens basic needs of stability in
their upbringing. To achieve this it is found that they have managed to engage in
positive interaction both within the family and with systems at other venues.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid