dc.contributor.advisor | Dahl, Tor Arne | |
dc.contributor.author | Søgnen, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T07:52:09Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T07:52:09Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2730 | |
dc.description | Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap | en_US |
dc.description.abstract | Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan ph.d.-kandidatene ved Høgskolen i Oslo og Akershus bruker e-bøker til å lese faglitteratur i sin studie- og forskningshverdag. E-bøker er en relativt ny informasjonsressurs for studenter og akademikere, og hensikten med denne oppgaven er å bidra til økt kunnskap om hvilke styrker og svakheter e-bøker har når de skal brukes til studier. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av en spørreundersøkelse blant ph.d.-studentene. Resultatene viser at flertallet av respondentene har brukt e-bøker i studiesammenheng, men det er kun et fåtall som ofte bruker e-bøker. E-bøker brukes først og fremst til å lese korte tekstutdrag, og PC er den vanligst leseplattformen. E-boken har noen populære funksjoner, som søkbar tekst og rask tilgang, men flertallet av respondentene foretrekker å lese papirbøker fordi e-bøker ikke tilrettelegger godt nok for interaksjon med teksten. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this master’s thesis is to research how PhD students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences use e-books for study and research purposes. The e-book is a relatively new information resource for students and academics, and the purpose of this study is to further develop the understanding of the e-book’s strengths and weaknesses in an academic setting. Data was collected from an online survey. The results indicate that the majority of the respondents sometimes use e-books for academic studies. E-books are primarily used for extracting short paragraphs of text, and they are mainly read from the computer screen. The e-book has some popular features like full-text searching and quick access. However, the majority of the respondents prefer reading printed books because e-books make interaction with the text more difficult. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | E-bøker | en_US |
dc.subject | Faglitteratur | en_US |
dc.subject | Studie- og forskningshverdag | en_US |
dc.subject | Doktorgradsstipendiater | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321 | en_US |
dc.title | Ph.d.-studenters bruk av e-bøker - En undersøkelse fra HiOA | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |