• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Atferdsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Atferdsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse i et kompleksitetsperspektiv

Hexeberg, Camilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hexeberg_malks2015.pdf (486.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2622
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Atferdsvitenskap [265]
Abstract
Ledelse som fenomen har eksistert siden mennesker begynte å organisere seg for å oppnå et felles gode. Etter den omfattende IKT revolusjonen som har funnet sted, har nye måter å arbeide på oppstått. Samfunnet er i utvikling og blir stadig mer komplekst. Denne studien søker å øke forståelsen av hvordan ledere disponerer tiden sin over planlagte og ikke-planlagte aktiviteter i et kompleksitetsperspektiv. Artikkel en introduserer ledelse som fenomen i en historisk kontekst. Det fokuseres på ulike typer ledelse som transaksjonsledelse, transformasjonsledelse, verdibasert ledelse og selv-ledelse. Et kompleksitetsperspektiv til ledelse introduseres. Ledelse handler i et kompleksitetsperspektiv mye om hvordan forholde seg til uforutsigbarhet, usikkerhet og skiftende omgivelser. Artikkel to inneholder en observasjonsstudie med to deltakere som begge var ledere. Observasjon ble gjort på bakgrunn av deltakernes mål for arbeidsdagen. Observasjon ble gjort i to hovedkategorier: planlagte aktiviteter og ikke-planlagte aktiviteter. Selvregistrering ble brukt som intervensjon for å undersøke om deltakerne brukte mer tid på planlagte aktiviteter når de registrerte egen atferd. Studiens funn er i tråd med en antakelse om arbeidsdagen i en kompleks hverdag hvor store deler av arbeidsdagen går til ikke-planlagte aktiviteter. Deltakerne brukte før intervensjon henholdsvis 47 % og 59 % av tiden på planlagte aktiviteter. Ved registrering av egen atferd brukte deltakerne henholdsvis 56 % og 78 % av tiden på planlagte aktiviteter. Studien gir et grunnlag for videre undersøkelser av lederes tidsbruk i et kompleksitetsperspektiv
Description
Master i læring i komplekse systemer
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Series
MALKS;2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit