Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHexeberg, Camilla
dc.date.accessioned2015-08-03T11:43:21Z
dc.date.available2015-08-03T11:43:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2622
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren_US
dc.description.abstractLedelse som fenomen har eksistert siden mennesker begynte å organisere seg for å oppnå et felles gode. Etter den omfattende IKT revolusjonen som har funnet sted, har nye måter å arbeide på oppstått. Samfunnet er i utvikling og blir stadig mer komplekst. Denne studien søker å øke forståelsen av hvordan ledere disponerer tiden sin over planlagte og ikke-planlagte aktiviteter i et kompleksitetsperspektiv. Artikkel en introduserer ledelse som fenomen i en historisk kontekst. Det fokuseres på ulike typer ledelse som transaksjonsledelse, transformasjonsledelse, verdibasert ledelse og selv-ledelse. Et kompleksitetsperspektiv til ledelse introduseres. Ledelse handler i et kompleksitetsperspektiv mye om hvordan forholde seg til uforutsigbarhet, usikkerhet og skiftende omgivelser. Artikkel to inneholder en observasjonsstudie med to deltakere som begge var ledere. Observasjon ble gjort på bakgrunn av deltakernes mål for arbeidsdagen. Observasjon ble gjort i to hovedkategorier: planlagte aktiviteter og ikke-planlagte aktiviteter. Selvregistrering ble brukt som intervensjon for å undersøke om deltakerne brukte mer tid på planlagte aktiviteter når de registrerte egen atferd. Studiens funn er i tråd med en antakelse om arbeidsdagen i en kompleks hverdag hvor store deler av arbeidsdagen går til ikke-planlagte aktiviteter. Deltakerne brukte før intervensjon henholdsvis 47 % og 59 % av tiden på planlagte aktiviteter. Ved registrering av egen atferd brukte deltakerne henholdsvis 56 % og 78 % av tiden på planlagte aktiviteter. Studien gir et grunnlag for videre undersøkelser av lederes tidsbruk i et kompleksitetsperspektiven_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2015
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectKompleksiteten_US
dc.subjectKomplekse systemeren_US
dc.subjectLedereen_US
dc.subjectTidsbruken_US
dc.subjectSelvregistreringen_US
dc.titleLedelse i et kompleksitetsperspektiven_US
dc.title.alternativeLedelse i et kompleksitetsperspektiv: En teoretisk tilnærming. Artikkel 1en_US
dc.title.alternativeLederes tidsbruk på planlagte og ikke-planlagte aktiviteter: Et kompleksitetsperspektiv. Artikkel 2en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel