Strategier i forskningsveiledning? En analyse av veilederes tilbakemelding på tekst
Journal article, Peer reviewed
Uniped 2013. # 2013 gunnar handal et al. this is an open access article distributed under the terms of the creative commons attribution 3.0 unported ( c c b y 3.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- SEN - Documents [40]
Original version
Handal, G., Lycke, K. H., & Lauvaas, P. (2013). Strategier i forskningsveiledning? En analyse av veilederes tilbakemelding på tekst. Uniped, 36(4). http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i4.23140Abstract
Denne artikkelen vil belyse spørsmålet om forskningsveiledere i høyere
utdanning har noen strategier for sin veiledningsvirksomhet og hva som
eventuelt kjennetegner slike strategier. Utgangspunktet ligger i analyse av
innledninger til en veiledningssamtale som deltakere på kurs om
forskningsveiledning har skrevet som ledd i kurset. Analysekategoriene er
hentet fra tidligere forskning. Artikkelen viser, illustrert gjennom sitater fra
materialet, hvordan veilederne uttrykker seg innen de ulike kategoriene
som kan ses som strategiske elementer. Det blir gitt eksempler pa° hvordan
veiledernes bruk av kategoriene kan sammenfattes til ulike overordnede
strategier for forskningsveiledning. Til slutt drøftes hvordan slike strategier
kan forstås som et uttrykk for veiledernes praksisteori for forskningsveiledning
og sammenhengen mellom slike praksisteorier og sentrale trekk ved
kulturen i høyere utdanning.