Å bære lykten eller være følgesvenn?
Original version
Sagbakken, M. & Konow-Lund, M.T. (2014). Å bære lykten eller være følgesvenn? Uniped, 37(4) 32-45. http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v37.24521Abstract
Veiledning av studenter er blitt beskrevet som den mest private undervisningsformen
ved høyskoler og universiteter, men det finnes relativt lite
empirisk forskning som utforsker hva som karakteriserer veiledning av
studenter pa° dette niva° et. Denne artikkelen søker a° utforske hvordan
veiledere og masterstudenter erfarer og vurderer ulike veiledningsformer
samt hvordan veiledningen er organisert. Studien tar utgangspunkt i ba° de
læreres og studenters betraktninger i et masterstudie i sykepleie og i et
masterstudie i journalistikk. Funnene viser at veiledning forsta° s og erfares
pa° ulike ma° ter av veiledere og studenter, men noen særtrekk skiller de to
utdanningene fra hverandre. Veiledere og studenter ved masterstudiet i
journalistikk ser ut til a° praktisere en mer tradisjonell undervisningsmodell,
der studenten innehar en passiv, mottagende rolle. Veiledere og studenter
ved masterstudiet i sykepleie lener seg i større grad mot en partnerskapsmodell,
der ba° de studenter og lærere er opptatt av maktutjevning og
likeverdighet i dialogen. Artikkelen skisserer noen mulige forklaringer til
denne ulikheten. En forklaring kan ligge i selve organiseringen av
veiledningen ved masterutdanningen i sykepleie. I tillegg til individuell
veiledning, arrangeres jevnlige seminarer der lærere og studenter diskuterer
ulike sider ved den enkelte students masteroppgave. Det arrangeres ogsa°
seminarer hvor ulike sider ved veiledningspraksis diskuteres kollegaer
imellom. Denne typen organisering ser ut til a° ha forankring i bevisste
pedagogiske strategier, og er med pa° a° sikre transparente og refleksive
veiledningsprosesser. Studien aktualiserer spørsma° l om hvorvidt veiledning
bør profesjonaliseres i større grad, og derav potensielt øke kvaliteten pa° en
viktig dimensjon av arbeidet med masterstudenter.
Nøkkelord: Supervision of students has been described as the most private form of
instruction in colleges and universities, but there is relatively little empirical
research that explores what characterizes supervision of students at this level.
This article explores how supervisors and Master students experience and
view different forms of supervision, as well as how supervision is organized. The study is based on both professors’ and students’ considerations, in a Master of Nursing program
and a Master of Journalism program. The findings show that supervision is understood and
experienced in different ways by supervisors and students, and some results demonstrate clear
differences between nursing and journalism studies. Supervisors and students in the journalism
program tend to practice a more traditional teaching model where the students hold a passive, receiving
role. Supervisors and students in the nursing program to a greater extent lean towards a partnership
model, where both students and professors seek power equalization and symmetry in the dialogue. The
article outlines some possible explanations for these differences. One explanation seems to relate to how
supervision is organized in the Master’s program in Nursing. In addition to individual supervision,
there are regular seminars where different aspects of the students’ master theses are discussed among
professors and fellow students. Different challenges related to supervision are regularly discussed in
seminars in between colleagues. This type of organization seems to be founded in conscious pedagogical
strategies, and contributes to securing transparent and reflective processes of supervision. The study
raises a question of whether a more professionalized supervision model will increase the quality of an
important dimension of the work with master students.