Bruk av sosiale teknologier for utvikling og deling av kunnskap : Et casestudie gjennomført i EVRY
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2264Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke, hvordan og i hvilken grad sosiale teknologier brukes for utvikling og deling av kunnskap. Oppgaven er basert på et kvalitativt casestudie i EVRY, en bedrift som leverer IT-tjenester både til offentlig og privat sektor. Dette innebar åtte semi-strukturerte intervjuer med forskjellige ansatte. Min forskning viser at sosiale teknologier kan bidra til utvikling og deling av kunnskap. Ved hjelp av virtuelle praksisfelleskap kan EVRY oppnå en hybridstrategi med høy grad av kodifisert og personifisert kunnskapsstrategi. Her har ansatte muligheten til å identifisere ekspertise, forenkle kommunikasjon på tvers av organisasjonen og bevare kunnskap. Sammen med sosiale teknologier i eksterne nettverk, kan kunnskapsspiralen strekkes utenfor organisasjonens grenser.
Likevel er det gjort sentrale funn om at tradisjonelle verktøy og metoder for kunnskapsdeling, tiltros for den overnevnte hybridstrategi, brukes i høyere grad enn sosiale teknologier. Ved å se funnene i sammenheng med utfordringer knyttet til den eksisterende kunnskapsstrategien, viser min forskning viktigheten av organisasjonell støtte for bruk av sosiale teknologier. The aim of this study is to investigate what, how and to what extent social technologies are used for creating and sharing of knowledge. This thesis is based on a qualitative case study conducted at EVRY, a companie that provide IT services to both public and private sectors. This included eight semi-structured interviews with different employees.
My research shows that social technologies can contribute to the development and sharing of knowledge. By using virtual communities of practice, EVRY can achieve a hybrid strategy with a high degree of codified and personalized knowledge strategy. Here employees can identify expertise, facilitate communication across the organization and retain knowledge. Along with social technologies in external networks, their knowledge spiral can stretch beyond organizational boundaries.
Nevertheless I made a key discovery that traditional tools and methods for knowledge sharing, despite the above hybrid strategy, is used to a greater extent than social technologies. By seeing this in the context of challenges to the existing knowledge strategy, my research shows the importance of organizational support for using social Technologies.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon