dc.contributor.advisor | Alve, Grete | |
dc.contributor.author | Strandheim, Kathrine | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T13:23:44Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T13:23:44Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2230 | |
dc.description | Master i rehabilitering og habilitering | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er politiske føringer om viktigheten av å drive med fysisk
aktivitet, og deltakelse i samfunnet for øvrig. Forskning peker i retning av at barn med
funksjonsnedsettelser er vanskeligstilte i forhold til deltakelse i faget kroppsøving. Det synes
å være et gap mellom politiske føringer og praksis. Hensikten med studien er derfor å øke
forståelsen av deltakelse hos barn med funksjonsnedsettelser i kroppsøvingsfaget på skolen.
Studiens problemstilling: ”Hvordan opplever og beskriver barn med funksjonsnedsettelser
sin deltakelse og mestring i faget kroppsøving?”
Teoretisk forankring: Studien er forankret i fenomenologisk retning. Barnas opplevelser av
deltakelse og mestring blir belyst av Antonovskys mestringsteori, interseksjonell teori og
tidligere forskning.
Metode: Kvalitative data er samlet inn ved halvstrukturerte intervjuer med fem barn med
funksjonsnedsettelser, på rundt 12 år.
Resultater: Studien viser at barna tidvis opplever en utilstrekkelighet i faget som de
håndterer på ulike måter. Tidvis opplever de også tilstrekkelighet i faget og stor glede ved å
delta. Barns opplevelser av deltakelse er preget av å veksle mellom å være innenfor og utenfor
undervisningen. Barns stemme peker mot at de blir gitt et for stort ansvar for sin deltakelse og
mestring i faget. Strategier for å kunne delta i faget synes å utvikles gjennom: kontinuitet i
tilstedeværelse, utfordringer og gjensidige erfaringer sammen med medelevene. ”Å ha samme
opplevelse” som medelevene synes å være meningsfullt og av betydning for å oppleve
mestring i faget. Et gap mellom målsetningen om at barn skal tilegne seg kompetanser til
deltakelse på skolen på den ene siden og barns store ansvar og tilfeldige tilstedeværelse i
fagets praksis på den andre siden trer frem. Funnene kan tyde på at forståelsen av begrepet
deltakelse kan være uklart i fagets praksis. I tillegg synes forståelsen som oppstår i
skjæringspunktet ”barn og funksjonsnedsettelse” også å være uklar i praksis.
Antonovskys forståelse av helsefremming gjennom salutogenesen synes interessant for å rette
søkelyset mot barns mestring og ressurser i faget. Studien peker på at barns stemme er viktig
for å kjenne til deres mestring og deltakelse i faget. | en_US |
dc.description.abstract | The background for this study is the political guidelines on the importance of conducting
physical activity and participation in society. Research indicates that children with disabilities
are disadvantaged in relation to participation in physical education. There seems to be a gap
between policy and practice guidelines. The purpose of this study is to increase understanding
of the participation of children with disabilities in physical education at school.
Problem: ”How do children with disabilities experience and describe their participation and
mastery of the subject physical education?”
Theory: The study is based on the phenomenological direction. Children`s experiences of
participation and mastery are illuminated by Antonovsky coping theory, intersectional theory
and previous research.
Method: Qualitative data were collected by semi-structured interviews with five children
with disabilities, around 12 years.
Results: The study shows that five children sometimes experience an inadequacy in the
subject that they handle in different ways. Sometimes they also experience the sufficiency of
the subject and the great pleasure of participating. Children`s experiences of participation is
characterized by switching between being inside and outside education. Children’s voice
indicates that they are given a great responsibility for their participation and mastery of the
subject. Strategies to participate in the subject seem to evolve through: continuity of presence,
challenges and mutual experiences with their peers. Having a similar conception of “what is
going on” as their peers, seem to be meaningful and significant to experience mastery in the
subject. A gap between the goal that children will acquire competencies to participate in
school on the one hand and children`s major responsibilities and occasional presence in the
discipline practices on the other side emerges. The findings suggest that the understandings of
the concept of participation can be unclear in discipline practices. In addition, it seems that
the understanding that arise at the intersection of ”children and disability” also may be
unclear in the subject practice. Antonovskys understanding of health promotion through
salutogenesis seems interesting to focus attention on children`s coping and resources in the
discipline. The study points out that the child´s voice is important to recognize their
achievement and participation in physical education. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Deltagelse | en_US |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Kroppsøving | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.title | ”Jeg kan følge med og kanskje lære meg det” - En kvalitativ studie med fokus på opplevelser av deltakelse og mestring i faget kroppsøving hos barn med funksjonsnedsettelser. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |