• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kartlegging av systemintervensjoner i skole: effekt på klassemiljø og prososial atferd

Strømgren, Børge; Berg, Trygve; Gajic, Kate Kristine; Hansen, Tine; Tellefsen, Fredrik Hollerud
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
1042566.pdf (170.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1690
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Department of Behavioural Sciences [208]
Original version
Strømgren, B., Berg, T., Gajic, K.K., Hansen, T. & Tellefsen, F.H. (2013). Kartlegging av systemintervensjoner i skole: effekt på klassemiljø og prososial atferd. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 40(1), 47-59   http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=951
Abstract
Målet for studien var å undersøke om et program for systemintervensjon (helART) var implementert etter de standarder som brukes internasjonalt og om graden av implementering økte med tiden programmet var brukt. Videre var det også et mål å finne ut om antall år med bruk av programmet påvirket klassemiljøet, målt ved lærernes rapport om bruk av strategier i klassen og deres oppfatning av elevenes prososiale kompetanse og skoleproblemer. Et siste mål var å se om elevens oppfatning av egen prososiale kompetanse hadde sammenheng med hvor lenge de hadde mottatt helART. Det ble gjennomført kartlegging på 21 skoler som hadde brukt helART i varierende antall år. Resultatene viste at implementering av helART var uavhengig av antall år programmet hadde vært brukt, og at få skoler hadde full implementering. Lærernes rapporterte strategier i klassen ble ikke predikert av helART, men av deres oppfattelse av elevenes styrker eller problemer i klassen. Elevenes oppfatning av egen kompetanse hadde delvis sammenheng med antall år helART for ungdomsskoleelever, men ikke for barneskoleelever
Publisher
Norsk atferdsanalytisk forening
Series
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40(1)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit