Bibliotekarutdanningens betydning for dokumentstyring : en casestudie av bibliotekarer i Statoil
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1485Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad bibliotekarer oppfatter at studiet i
Bibliotek- og informasjonsvitenskap er relevant for fagområdet dokumentstyring. Problemstillingen
har blitt belyst fra et profesjonsteoretisk perspektiv ved hjelp av teori om «profesjonell praksis». Jeg
har brukt det kvalitative intervju som metode, og har intervjuet seks bibliotekarer som er ansatt i
Statoil sin avdeling for Document Management. Fokuset i oppgaven har dreid seg om å finne ut
hvordan fagkunnskap fra utdanningen er relevant for opplæringen og arbeidsoppgavene innenfor
dokumentstyring. Funnene viser at fagkunnskap fra utdanningen oppfattes som relevante for både
opplæringen og arbeidsoppgavene. Fagkunnskaper fra emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og
gjenfinning skilte seg ut som spesielt sentrale med tanke på katalogisering og klassifikasjon,
programmering, databasekunnskap og gjenfinningssystemer. Samtidig ble fagkunnskap fra
emnegruppen Bibliotek og samfunn, nærmere bestemt masteremnet Informasjonsorganisasjon og
kunnskapsforvaltning oppfattet som sentralt. Det ble også klart at bibliotekarene jeg intervjuet
benyttet seg av kunnskapssystemet fra Bibliotek- og informasjonsvitenskap når de i praksis skulle
utføre arbeidsoppgavene innen dokumentstyring. Kunnskapssystemet gjorde bibliotekarene i stand
til å ta beslutninger om hvilken fremgangsmåte som var best egnet til å utføre aktuelle oppgaver.
Mine funn bekrefter dermed at studiet i Bibliotek- og informasjonsvitenskap har karakteristika som
muliggjør praktisk bruk av fagkunnskaper i en dokumentstyrings kontekst. In this thesis I have examined the extent to which librarians perceive that the program in Library
and information science is relevant to the field of document management. This issue has been
viewed from a profession-theoretical perspective using theory of "professional practice." I have
used the "qualitative interview", and have interviewed six librarians who are employed in Statoil's
department for Document Management. The focus of the study has revolved around finding out
how knowledge from the education is relevant to the training and tasks within document
management. The results show that knowledge from the education to be relevant for both the
training and tasks within document management. Knowledge from the field "Knowledge
organization and retrieval" stood out as particularly important when considering cataloguing and
classification, programming, database knowledge and retrieval systems. Meanwhile, knowledge
from the field "Library and society", more specifically the master course Information organization
and knowledge management, was perceived as especially central. It was also clear that librarians I
interviewed used the knowledge system from Library and information science when they would perform tasks in document management. The knowledge system made the librarians able to make
decisions about which method was best suited to perform particular tasks. My findings thus confirm
that the program in Library and information science has characteristics that enable practical
application of knowledge from the education in a document management context.
Beskrivelse
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap