Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolvoll, Betty-Annen_US
dc.contributor.authorOpsahl, Gryen_US
dc.contributor.authorGranum, Vigdisen_US
dc.date.accessioned2013-05-03T07:02:14Z
dc.date.available2013-05-03T07:02:14Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.citationSolvoll, B.A., Opsahl, G. & Granum, V. (2012). Hvordan bidrar rammeplanen for norsk sykepleierutdanning til akademisk profesjonskompetanse? Uniped, 35 (1)en_US
dc.identifier.issn1500-4538en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 835786en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1462
dc.description.abstractRammeplanen for sykepleierutdanning er myndighetenes styringsredskap. Sykepleierutdanning fører fram til en autorisasjon og en bachelorgrad i sykepleie. Det første innvier studentene til en profesjon, det siste til en akademisk grad. Sykepleieryrket har klare profesjonstrekk og sentrale akademiske kjennetegn. Det blir vesentlig at rammeplanens innhold gjør det mulig å oppfylle utdanningens mandat – å utdanne selvstendige sykepleiere (Kunnskapsdepartementet, 2008c). Følgende problemstilling er reist: Hvordan bidrar rammeplanen til akademisk profesjonskompetanse i sykepleie? Hensikten med denne artikkelen er å vise på hvilke måter rammeplanen gir utdanningen føringer for utdanningsprogram som kan bidra både til profesjonskompetanse og til en akademisk bachelorgrad. Metoden som er benyttet er diskursanalyse. Resultatet av denne analysen har vist hvordan teksten i rammeplanen er instruerende i karakter. I en så vidt detaljstyrende tilnærming, kan den komme til å legge en tvangstrøye på utdanningen. En utdanning som detaljstyres og instrueres vanskeliggjør en kreativ og eksperimenterende utdanning som utdanner til selvstendige og fagkritiske aktører, noe som kjennetegner akademisk profesjonskompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.relation.ispartofseriesUniped;35 (1)en_US
dc.subjectRammeplanen_US
dc.subjectAkademiaen_US
dc.subjectProfesjonen_US
dc.titleHvordan bidrar rammeplanen for norsk sykepleierutdanning til akademisk profesjonskompetanse?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel