Hvordan bidrar rammeplanen for norsk sykepleierutdanning til akademisk profesjonskompetanse?
Original version
Solvoll, B.A., Opsahl, G. & Granum, V. (2012). Hvordan bidrar rammeplanen for norsk sykepleierutdanning til akademisk profesjonskompetanse? Uniped, 35 (1)Abstract
Rammeplanen for sykepleierutdanning er myndighetenes styringsredskap.
Sykepleierutdanning fører fram til en autorisasjon og en bachelorgrad i sykepleie. Det første
innvier studentene til en profesjon, det siste til en akademisk grad. Sykepleieryrket har klare
profesjonstrekk og sentrale akademiske kjennetegn. Det blir vesentlig at rammeplanens
innhold gjør det mulig å oppfylle utdanningens mandat – å utdanne selvstendige sykepleiere
(Kunnskapsdepartementet, 2008c). Følgende problemstilling er reist:
Hvordan bidrar
rammeplanen til akademisk
profesjonskompetanse i sykepleie? Hensikten med denne
artikkelen er å vise
på hvilke måter rammeplanen gir utdanningen føringer for
utdanningsprogram som kan bidra både til profesjonskompetanse og til en akademisk
bachelorgrad. Metoden
som er benyttet er diskursanalyse. Resultatet
av denne analysen har
vist hvordan teksten i rammeplanen er instruerende i karakter. I en så vidt detaljstyrende
tilnærming, kan den komme til å legge en tvangstrøye på utdanningen. En utdanning som
detaljstyres og instrueres vanskeliggjør en kreativ og eksperimenterende utdanning som
utdanner til selvstendige og fagkritiske aktører, noe som kjennetegner akademisk
profesjonskompetanse.