Samhandling og kunnskapsdeling mellom barnefysioterapeuter i kommune- og spesialisthelsetjenesten
Original version
Giltvedt, K., Sætrang, T. & Tveiten, S. (2012). Samhandling og kunnskapsdeling mellom barnefysioterapeuter i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Fysioterapeuten, 79 (11) http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Samhandling-og-kunnskapsdeling-mellom-barnefysioterapeuter-i-kommune-og-spesialisthelsetjenestenAbstract
Hensikt:Å undersøke hva barnefysioterapeuter mener om samhandling og kunnskapsdeling og hvordan de tenker at dette kan skje på best mulig måte i praksis.
Design:En kvalitativ studie basert på fokusgruppeintervjuer.
Materiale:25 fysioterapeuter ansatt i kommune- og spesialisthelsetjenesten som alle hadde erfaring med å jobbe med barn og ungdom med behov for habiliteringstjenester fra begge tjenestenivåer.
Metode:Det ble gjennomført tre fokusgruppeintervjuer hvor temaene ”forståelse av begrepene kunnskapsdeling og samhandling” samt refleksjon relatert til hvordan dette kan praktiseres ble diskutert.
Funn og fortolkninger:Det fremkom ett hovedtema og påfølgende åtte undertema gjennom den kvalitative innholdsanalysen: Hovedtema: Betydningen av anerkjennelse og struktur i samhandling og kunnskapsdeling. Undertemaene: 1: Kunnskapsdeling og samhandling – gjensidige forutsetninger. 2: Flyt av kunnskap, handlinger og beslutninger. 3: Individualisering av kunnskap, handlinger og beslutninger. 4: Likeverdighet mellom kunnskapstyper. 5: Anerkjennelse, dialog og medvirkning 6: Samarbeid om lovpålagte tjenester. 7: Bedre rutiner for samarbeid. 8: Tilstrekkelige rammebetingelser.
Konklusjon:Studien har identifisert noen utfordringer og behov for diskusjon rundt samhandling og kunnskapsdeling. Det vil være potensielt nyttig å arrangere en workshop for videreutvikling av disse temaene.