«Det er litt opp til hver enkelt» : praktikeres faglige utvikling og vedlikehold i praksisfeltet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1333Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema: Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å sette fokus på sosialarbeideres
muligheter til faglig utvikling og vedlikehold i deres arbeidshverdag. Særlig er den nye endringen
med NAV- reformen her sentral. Denne legger flere føringer for utviklingen av faget. Samtidig er
mange sosialarbeidere ansatt i andre sektorer. Jeg ønsker å se på hvordan man får til en faglig
utvikling når arbeidsplassene er relativ små og spredd utover geografisk.
Metode: I oppgaven er både kvantitative data og kvalitativt intervjumateriale benyttet (HUSKdata).
Dette er for å få tak i de ulike informantens erfaringer, men også hvordan en større del av
sosialarbeiderne opplever sine egne muligheter til faglig utvikling. StudData er brukt for å vise
forskjeller mellom de dataene som er samlet inn gjennom HUSK- undersøkelsen.
Resultat: Forskjellen som kommer frem mellom de som jobber i NAV og de som jobber andre
steder gir uttrykk for at det er større muligheter for faglig utvikling utenfor NAV. Samtidig er
flertallet av sosialarbeiderne ansatt i NAV. NAV-ansatte har større muligheter til å ta ulike typer
utdanning deriblant master. Dette er det eneste punktet de NAV-ansatte skårer høyere på enn de som
ikke jobber i NAV. Samtidig er det mange sosialarbeidere som ikke vet om tilbud og rettigheter til
faglig utvikling og vedlikehold. I seg selv er dette en oppsiktsvekkende observasjon. Siden man
ikke vet om mulighetene har man heller ikke mulighet til å benyttet seg av disse. Sosialarbeiderne
rettet fokus mot at hverdagen slett ikke tillater tid til fagutvikling på jobb. Dette kommer særlig til
syne i NAV, men gjør seg gjeldende i noen grad også utenfor.
Konklusjoner: Det er ikke i tilstrekkelig grad tilrettelagt for faglig utvikling verken i eller utenfor
NAV. Det synes midlertidig slik at man i større grad har tid og mer vektlegging av faglig
vedlikehold utenfor NAV. Dette kan skyldes at arbeidet er av en annen art når man jobber utenfor
NAV og at problemstillinger som synliggjør behovet for faglig vedlikehold i større grad kommer
opp her. Background: In this thesis I wanted to focus the attention on what prospects social workers are
facing when it comes to further development and maintenance of their profession in their everyday
work. In particular, the new reorganization of the NAV-reform is central in this aspect, as it sets the
guidelines for the further development of this profession. Meanwhile, many social workers are
employed in social service sectors outside of NAV. I also wanted to examine how one manages to
develop the profession of social work when in relatively small working places, which may also be
scattered geographically.
Methods: Both quantitative data and qualitative focus group interview material have been
employed in this thesis (HUSK-data). This was done both to cover the different informants’
experiences, but also to obtain knowledge about how social workers perceive their own
opportunities for professional development. StudData has been used to demonstrate differences
between the data material collected through the HUSK-survey.
Results: The apparent differences emerging between the ones working in NAV and the ones
working elsewhere, express greater opportunities for further professional development outside of
NAV. Meanwhile, the majority of the social workers are employed inside of NAV, and have better
opportunities to undertake higher education, including a master’s degree. This is the one point on
which the NAV-employed scored higher than the ones not working in NAV. At the same time, many
social workers are not even aware of what offers or rights to professional development they are
facing. This observation is in itself worrying, since not knowing about ones possibilities eliminates
ones chance to make any use of them. The social workers pointed out that the everyday work did
not allocate the time needed to practice professional development. This was most obvious in the
NAV internally, but to some degree was also apparent for the external ones.
Conclusions: Opportunities for further professional development have not been sufficiently
facilitated neither inside nor outside of NAV. It seems, however, that more time and emphasis are
put down exerting professional development outside of NAV. This could be due to the work itself
being of a slightly different manner outside of NAV, and that the need for such professional
maintenance may be better highlighted here.
Beskrivelse
Master i sosialt arbeid