Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAudunson, Ragnar
dc.contributor.authorEinen, Marit
dc.date.accessioned2012-08-30T11:58:50Z
dc.date.available2012-08-30T11:58:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1251
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er en sammenlignende studie, som undersøker hvordan bibliotek på et mindre tettsted fungerer som møteplass i forhold til tidligere funn i bybibliotek, hovedsakelig i PLACE-prosjektet. Voss bibliotek er valgt ut som studieobjekt fordi det nylig ble samlokalisert med kulturskole og språkopplæring for innvandrere. Studien omfatter observasjoner og intervju av brukere på Voss bibliotek i 2011. Analysen bruker konsepter fra sosial teori, med vekt på Loflands (1998) teori om omgangformer mellom mennesker i det offentlige rom. Funnene viser at biblioteket i større grad enn i bybibliotek, fungerer som sosial arena mellom kjente. I mindre grad enn i bybibliotek blir biblioteket brukt til instrumentelle aktiviteter. Samlokaliseringen har ført til at bruken av biblioteket i stor grad påvirkes av funksjon som venterom og oppholdssted for elever ved kulturskole og språkopplæring. Biblioteket har en viktig rolle som offentlig sfære, som integrasjonsarena og som lokal samfunnsaktør. Studien anbefaler at det forskes på hvilke konsekvenser samlokalisering har for bibliotek som møteplass og for bibliotekets rolle i lokalsamfunnet.nob
dc.description.abstractThis thesis forms a comparative study with previous research from city libraries, mainly from the PLACE project, and looks at how the library functions as a meeting place and social arena in a smaller local community. Voss library was chosen as a research object due to recently being reopened and housed together with the local arts school for children and the Norwegian language school for immigrants. The research in the thesis is based on observations and interviews conducted in 2011. The analysis uses concepts from social theory with a special focus on Lofland’s (1998) theory on relational forms between people in public spaces. The findings show that to a larger extent than in city libraries Voss library is used as a social arena between acquaintances and friends, and to a lesser extent for instrumental activities. The library’s placement together with the two local institutions has resulted in that the library as a meeting place is influenced to a great extent by its function as a waiting room for pupils attending the schools. The study also shows that the library has an important function as a public realm, an integration arena and as an actor in the local community. This thesis thus recommends that further research is being done to look at consequences joint locations with different actors have for the library as a meeting place and the library’s role in the community.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for arkiv, bibliotek- og info.fagen_US
dc.subjectBiblioteken_US
dc.subjectMøteplasseren_US
dc.subjectIntegrasjonen_US
dc.subjectPLACE-prosjekten_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320en_US
dc.titleVoss bibliotek som møteplass : en sammenlignende studie med bybiblioteken_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel