Fra variabelsosiologi til sosiale kontekster. Chicagoskolens perspektiver på studiet av byen
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/10642/1117Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- RP - Documents [8]
Originalversjon
Sæter, O.K. & Huse, T. (2011). Fra variabelsosiologi til sosiale kontekster. Chicagoskolens perspektiver på studiet av byen. Sosiologi i dag, (2).Sammendrag
I denne artikkelen diskuterer vi hva Chicagoskolens perspektiver har å tilføre
en gren av byforskningen, nærmere bestemt studier av gentrifiseringsprosesser.
Disse prosessene er kjennetegnet av ?invasjon? og utstøting, hvor ulike former
for materiell og symbolsk oppgradering i sentrumsnære bydeler med oppsving
fører til at grupper av innbyggere ekskluderes. Med utgangspunkt i casestudier
i ulike byer, stiller vi spørsmål om Chicagoskolens modeller kan hjelpe oss til
å forstå gentrifiseringsprosesser på nye måter. Kan gamle modeller revitaliseres
for nye tider på nye steder? er et aktuelt spørsmål i artikkelen.