Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMonsrud, May-Britt
dc.contributor.authorBjerkan, Kirsten Meyer
dc.contributor.authorThurmann-Moe, Anne Cathrine
dc.date.accessioned2012-01-20T12:20:00Z
dc.date.available2012-01-20T12:20:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationMonsrud, M-B., Bjerkan, K. M., Thurmann-Moe, A-C. (2011). Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling. Psykologi i kommunen, 46 (4), 3-16en_US
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.otherFRIDAID 877629
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1043
dc.description.abstractDet vekker bekymring at en gruppe minoritetselever ikke har samme læringsutbytte og leseferdighet som norsk enspråklige elever (bla PISA 2007, PIRLS 2003). Selv om mange av elevene har gode kognitive og språklige ressurser, kan svake norskspråklig ferdigheter ved skolestart føre til mangelfull faglig utvikling. Som en konsekvens av svakt læringsutbytte gis tilbud om spesialundervisning, i stedet for bedre tilpasset opplæring gjennom tilbud som tospråklig fagopplæring eller norsk som andrespråk. Dette fører til en overrepresentasjon av minoritetselever i spesialundervisning (bl.a.Baca & Cervantes 2003, Fredrickson & Cline 2002).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTidsskriftet Psykologi i kommunenen_US
dc.relation.ispartofseriesPsykologi i kommunen;46 (4)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectminoritetsspråkligeen_US
dc.titleMinoritetsspråklige barn og unges grammatiske utviklingen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.pik.no/3-16%20Minoritetsspraklige.pdf


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel