Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1043Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Monsrud, M-B., Bjerkan, K. M., Thurmann-Moe, A-C. (2011). Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling. Psykologi i kommunen, 46 (4), 3-16 http://www.pik.no/3-16%20Minoritetsspraklige.pdfSammendrag
Det vekker bekymring at en gruppe minoritetselever ikke har samme
læringsutbytte og leseferdighet som norsk enspråklige elever (bla PISA
2007, PIRLS 2003). Selv om mange av elevene har gode kognitive og
språklige ressurser, kan svake norskspråklig ferdigheter ved skolestart
føre til mangelfull faglig utvikling. Som en konsekvens av svakt læringsutbytte
gis tilbud om spesialundervisning, i stedet for bedre tilpasset opplæring
gjennom tilbud som tospråklig fagopplæring eller norsk som andrespråk.
Dette fører til en overrepresentasjon av minoritetselever i spesialundervisning
(bl.a.Baca & Cervantes 2003, Fredrickson & Cline 2002).