Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Wetlesen, Annika"
Now showing items 1-11 of 11
-
Achieving Quality and Equity in Ghana’s Secondary Education: Strategies, Opportunities, and Constraints
Banson, Mathias Opoku (Master thesis, 2022)The increasing completion rate of primary education has led to an increase in demand for secondary education (SE) worldwide. This phenomenon has been necessitated by the pressure of modern economies seeking young people ... -
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
En kritisk tilnærming til verden: Israel - Palestina konflikten i klasserommet
Lie, Nikoline Kristine Rieger (Master thesis, 2024)Masteroppgaven min er en praksis nær studie, som utforsker problemstillingen: Hvordan kan undervisning om Israel og Palestona konflikten utvikle elevenes kritiske literacy? For å kunne svare på problemstillingen har jeg ... -
En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet
Gundersen, Patrick Hammer (SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers undervisningsopplegg har jeg ... -
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum
Løken, Ingrid; Wetlesen, Annika (Peer reviewed; Journal article, 2024)The integrated status of Social Studies in the Norwegian Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2020 reflects an international educational trend pertain- ing to a movement from ... -
Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom
Ahmadi, Aria (Bachelor thesis, 2018-04)Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ... -
Hvordan kommuniserer et utvalg av miljøorganisasjoner om løsninger på klimakrisen på sosiale medier? - En kvalitativ innholdsanalyse av innlegg på Instagram og Facebook, og bruken av innleggene i bærekraftundervisningen
Win, Pio Philip (Master thesis, 2023)Vi kan forstå viktigheten av kommunikasjon fra miljøorganisasjoner i arbeidet med å spre bevissthet om klimakrisen på sosiale medier. Formidlingen av denne tematikken vil også være fremtredende i skolen gjennom fokuset på ... -
«Jeg tror de tenker at Chatten er Gud»: En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres erfaringer med og holdninger til bruk av kunstig intelligens på ungdomstrinnet
Møller, Jenny (Master thesis, 2024)I november 2022 lanserte selskapet OpenAIs chatbotten ChatGPT, som har gjort kunstig intelligens tilgjengelig for hvem som helst, også i skolen. Tematikken er dermed relativt ny, som gjør at det finnes lite eksisterende ... -
Kritisk tenkning i demokratiopplæringen
Hognestad, Therese (Bachelor thesis, 2018-04)Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom ... -
Kritisk tenkning og diskurser om globale sør og nord i lærebøker for ungdomstrinnet
Hamran, Mari Nordhagen (Master thesis, 2022)Oppgaven utforsker hvilke diskurser som er fremtredende i lærebøker på ungdomstrinnet, i deres behandling av nord-sør-skillet i global kontekst, samt hvilke verdensbilder dette kan bidra til å skape. Videre utforskes hvilke ... -
'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi
Wetlesen, Annika; Eie, Siv (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ...