Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Solem, Ida Heiberg"
-
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education
Rinholm, Hanne; Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this study is to explore how aspects of dialogic teaching are concretized in classrooms to fill the gap between educational rhetoric and classroom practices. A central competency needed in our time is the ability ... -
Digital produksjon i klasserom med 1:1-dekning av iPad - Tradisjonell matematikkundervisning i ny innpakning eller innovativ pedagogikk?
Kristiansen, Julie Hvidsten (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker bruken av iPad til «digital produksjon» i matematikkundervisning på småskoletrinnet. Analysen er empiridrevet. Som metodologi benyttes Corbin og Strauss (2015) balanserte tilnærming til ... -
En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i perioden ... -
Which questions to ask in classroom talk in mathematics? Presentation and discussion of a questioning model.
Ulleberg, Inger; Solem, Ida Heiberg (Acta Didactica Norge;Vol. 12, Nr. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article, we focus on the questions posed in classroom talk in mathematics. Questions are shown to be of great importance of developing productive classroom conversations concerning developing the students’ mathematical ...