Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Røthing, Åse"
Now showing items 1-16 of 16
-
Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen
Johannessen, Elise Margrethe Vike (OsloMet Avhandling;2022 Nr 4, Doctoral thesis, 2023)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg elevers fortellinger om fordommer i skolen. Skolen er, gjennom lovverk og utdanningspolitiske styringsdokumenter, gitt et særlig ansvar for å forebygge fordommer. Dette er ... -
“Could you be the teacher now?” - Sámi youth’s experiences with education about Sápmi in Norwegian schools
Eidsvik, Viljar (Master thesis, 2022)This thesis explores how Sámi students following the Norwegian educational programme in school have experienced the education about Sápmi. The Norwegian education system has played a key role in the colonisation of Sápmi, ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
Myrebøe, Tonje (OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
"Det var spennende, før det ble alvorlig" Unge jenters erfaringer med intime bilder som har blitt tatt, sendt eller spredt på nett uten samtykke, og konsekvenser dette har hatt
Bovoll, June (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen barnevern undersøker og drøfter unge jenters erfaringer med at intime bilder er tatt, sendt og blir spredt uten samtykke. Konsekvensene av dette og jentenes erfaringer løftes frem. Sentrale fokus ... -
Et inkluderende fellesskap? - En kvantitativ studie av minoritetsjenter i videregående opplæring i Oslo og deltakelse i idrett
Larsen, Yvonne (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om minoritetsjenter i videregående opplæring i Oslo og deltakelse i idrettslag. Utgangspunktet er skole og frivillig sektor som inkluderingsarenaer. Deltakelse i idrettslag er valgt som eksempel, ... -
Hijab og identitet i skole og samfunn – En studie basert på unge muslimske kvinners erfaringer
Johannessen, Elise Margrethe Vike (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om unge muslimske kvinners erfaringer med å bruke hijab i skolen og i samfunnet forøvrig. Hvilke betydninger har disse erfaringene for deres identitetskonstruksjon, og hva betyr hijaben for ... -
Ikke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfold
Myrebøe, Tonje (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med syv lærere som ... -
Integration of immigrant women in Norway: How policy guidelines, barriers and use of empowerment affects integration
Hannevold, Helle Emilie (Master thesis, 2022)This thesis has examined one aspect of integration in Norway, namely integration of female immigrants through employment or education. The focus of the thesis, however, has been on the service providers’, or street-level ... -
Kontroversielle temaer og forumteater i KRLE - Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av kritiskpedagogisk praksis i ungdomsskolen
Hammer, Aina (OsloMet Avhandling;2024 nr 28, Doctoral thesis, 2024)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen er resultat av et aksjonsforskningssamarbeid mellom KRLE-lærere, elever og skoleledelse ved en ungdomsskole i Oslo øst, og meg som forsker fra OsloMet. Den overordnede problemstillingen ... -
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner
Røthing, Åse; Engebretsen, Elisabeth Lund (Uniped: Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3, Journal article; Peer reviewed, 2019)Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Med utgangspunkt i ... -
Norske jøder som nasjonal minoritet i historieundervisning – En studie basert på intervjuer med lærere på videregående skole
Often, Anne (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på hvordan norske jøder, som en av de fem nasjonale minoritetene, tematiseres i historieundervisning på videregående skole. Hva er det som kjennetegner undervisningen om jødene? Inkluderes ... -
One of the boys - Gender, class, and identity formation among boys in middle school
Toft, Oddmund (OsloMet Avhandling;2024 nr 31, Doctoral thesis, 2024)Norway has an ongoing discourse about boys at school, often talked about as falling behind or being school losers in a feminized school. This discourse is built on boys getting lower grades than girls in all subjects except ... -
Religionenes fortellinger i klasserommet. En kvalitativ studie av KRLE-lærernes praksiser og perspektiver knyttet til religionenes fortellinger i religions- og livssynsmangfoldig klasserom.
Bhardwaj, Gitanjali (Master thesis, 2017)Min oppgave handler om hvordan religionenes fortellinger presenteres og brukes i undervisningen. Målet med oppgaven er å gi en religionsdidaktisk refleksjon omkring bruken av fortellinger i KRLE-undervisningen, samt å ... -
«Ubehagets pedagogikk» – en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?
Røthing, Åse (FLEKS;Vol 6 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)“Pedagogy of discomfort” was first introduced by Boler in 1999 as a teaching practice that invites educators and students to engage in critical inquiry regarding values and norms, and to examine constructed self-images and ... -
Undervisning om kjønn og seksualitet i KRLE. En kvalitativ studie av KRLE-læreres erfaringer, utfordringer og tilnærminger til undervisning om ulike syn på kjønn og seksualitet i KRLE-faget
Kristoffersen, Cecilie (Master thesis, 2023)Med ambisjonen om at helhetlig seksualitetsundervisning også kommer til uttrykk i KRLE-fagets læreplan for 8-10 trinn, er målet med denne oppgaven å undersøke hvordan et utvalg lærere beskriver sine erfaringer med å undervise ... -
Å være skeiv på en kristen privatskole - En studie basert på intervjuer med unge skeive kvinner
Langeland, Marthe Lilletun; Widahl, Hedda Brita Beata (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker erfaringene og opplevelsene til unge skeive kvinner som har gått på kristne privatskoler i Norge. Fokuset er rettet mot hvordan skolens kristne verdier og holdninger har påvirket deres ...