Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Kjøstvedt, Anders Granås"
Now showing items 1-10 of 10
-
Demokrati og medborgerskap - En kvalitativ innholdsanalyse av demokrati- og medborgerskapssynet i norsk og svensk læreplan
Fenz, Finn Tore (Master thesis, 2021)Utdanning for demokratisk medborgerskap blir stadig viktigere i en globalisert verden, og skolen har et særskilt oppdrag i å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere som samfunnet har behov for. Denne oppgaven ... -
Demokrati og medborgerskap i Barnas valg En idéanalyse av demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer
Bratlie, Mina Eunike Haukelidsæter (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker demokrati- og medborgerskapsopplæring. Den utforsker hvilke demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer som kommer frem i en nettressurs knyttet til Barnas valg, et pedagogisk initiativ ... -
Demokrati og medborgerskap i norsk og dansk læreplan - En kvalitativ innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer
Kramviken, Frid (Master thesis, 2021)Utdanning til demokratisk medborgerskap er en viktig oppgave for skolen både i Danmark og Norge. Spesielt har samfunnsfaget en sentral rolle i å forberede elevene for deltakelse i utviklingen av samfunnet. Men hva slags ... -
Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
Visca, Ehlimana (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. ... -
En innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer i den danske og norske læreplanen - en kvalitativ undersøkelse
Sigbjørnsen, Lotte (Master thesis, 2021)Dette arbeidet inngår i forskningsprosjektet DEMOCIT. Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av norske og danske læreplaner for grunnskolen. Avhandlingen tar til sikte på å analysere hvilke demokratisyn og ... -
Historisk empati i undervisning med film
Fjulsrud, Tor (Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg stilt spørsmål om hvorvidt den norske filmen Den største forbrytelsen kan bidra til å utvikle historisk empati hos elever. Filmen handler følger en norsk-jødisk familie som går fra en rolig hverdag, ... -
Holocaust på film - En undersøkelse om hvordan læreres arbeid med spillefilm kan utvikle historisk empati
Nes, Emma Pernille (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan lærere arbeider med spillefilm i undervisningen om Holocaust. Videre ville jeg undersøke hvordan dette arbeide kunne bidra i utviklingen av historisk empati. Oppgaven undersøker ... -
Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen
Banik, Vibeke Kieding; Kjøstvedt, Anders Granås (Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In the new national curricula for Norwegian basic education (Kunnskapsløftet, LK20), introduced in 2020, Holocaust is included as a historical subject for the very first time. This is in itself an interesting development, ... -
Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land
Seland, Idunn; Kjøstvedt, Anders Granås (NOVA Rapport;2022: 10, Report, 2022)Denne rapporten undersøker hvordan lærerutdannere i Norge, Danmark, Finland og Sverige forbereder lærerstudenter i samfunnsfag på å undervise grunnskoleelever i demokratisk deltakelse. Lærerutdannernes utsagn rammes inn ... -
Skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?
Kydland, Miriam (Master thesis, 2020)Denne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og ...