Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Giæver, Katrine"
-
Critical methodologies: early childhood research studies in Norway
Rhedding-Jones, Jeanette; Bjelkerud, Agnes Westgaard; Giæver, Katrine; Røkholt, Eline Grelland; Holten, Ingeborg Caroline Sæbøe; Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor; Pope, Liv Alice (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
«Det kommer fra mitt hjerte, for å hjelpe barna» En kvalitativ studie av tre flerspråklige barne- og ungdomsarbeideres syn på egen flerspråklighet som ressurs i barnehagen.
Bang, Anne-Linn (Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er flerspråklige ansattes muligheter for bruk av egen språklig kompetanse inn i norske barnehager. Jeg har gjort fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer med tre flerspråklige barne- ... -
”Jeg prøvde å fortelle at islam betyr fred” : en fenomenologisk studie av elleve norske muslimers møter med barnehager og skoler
Giæver, Katrine (Master thesis, 2010)Dette er en fenomenologisk studie der jeg har ønsket å se på norske muslimers møte med skoler og barnehager, og hvorvidt de ble gitt samme kvalitet på innholdet som ikke-muslimske barn. Et utgangspunkt for oppgaven har ... -
Kultursensitiv omsorg og barndommens fantasi: En kvalitativ undersøkelse av eventyrets rolle i norsk-somalisk oppvekstmiljø
Adan, Håda (Master thesis, 2024)Sammendrag Tematikken i denne masteroppgaven er norsk-somaliske foreldres bruk av somaliske eventyr som omsorgsmiddel, og om det kan forstås i relasjon til verdigrunnlaget i barnehagen. Denne studien fokuserer på ... -
Kultursensitiv omsorg og barndommens fantasi: En kvalitativ undersøkelse av eventyrets rolle i norsk-somalisk oppvekstmiljø
Adan, Håda (Master thesis, 2024)Tematikken i denne masteroppgaven er norsk-somaliske foreldres bruk av somaliske eventyr som omsorgsmiddel, og om det kan forstås i relasjon til verdigrunnlaget i barnehagen. Denne studien fokuserer på norsk-somaliske ... -
Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
Andersen, Elin Kristine (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ... -
'Marginalisert eller synliggjort'? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle
Tkachenko, Elena; Giæver, Katrine; Bratland, Kari; Syed, Bushra Fatima (Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Journal article; Peer reviewed, 2015)I en situasjon der det er slutt på øremerking av midler til tospråklige assistenter og i tillegg et sterkt fokus på å lære barn norsk i barnehagen, ser vi i denne artikkelen nærmere på noen flerspråklige barnehageansattes ... -
«Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet
Ahmed, Usma (Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er samarbeid mellom minoritetsforeldre og barnehagepersonalet. Fokuset ligger på minoritetsmødrenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - fortellinger. Hovedmålet er å ... -
Mot en ny satsing på flerspråklighet – en analyse av språkpolitiske føringer i barnehagens styringsdokumenter
Giæver, Katrine; Tkachenko, Elena (Nordic Studies in Education;volume 40, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08)In this article, we discuss how language policy for multilingualism in Norwegian early childhood education has changed during the last 30 years. Drawing on discourse analysis of central official policy documents from ... -
Redaktører i temanummer "Med et pedagogisk blikk på transspråking"
Giæver, Katrine; Ilje-Lien, Johanne; Daugaard, Line Møller (Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Walking through kindergarten semiotic landscapes with multilingual children: A way to explore participation and engagement
Fjeld, Martin Drinkwater; Giæver, Katrine (Peer reviewed; Journal article, 2024)Practitioners in Norwegian kindergartens are responsible for actively promoting and developing multilingual children’s language skills (Directorate for Education and Training, 2017). Children’s multilingual language ...