Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Digranes, Ingvild"
Now showing items 1-20 of 21
-
Bygg din egen fremtid: Fremtidsscenariobygging i faget kunst og håndverk. Fagdidaktiske muligheter og samfunnsetiske perspektiver.
Ringvold, Tore Andre (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om de fagdidaktiske mulighetene, innenfor grunnskole- faget kunst og håndverk, som kan ligge i et arbeid med fremtidsscenariobygging hentet fra industri- og produktdesign. Undersøkelsen og ... -
Common language for community building
Neuberg, Anita; Digranes, Ingvild (Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper is based on a master’s thesis that will be co mpleted in the spring of 2017. Through critical realism, we will analyse the attitudes and priorities in design education in Norwegian primary schools. The aim ... -
Den kulturelle skulesekken - Kvalitetsskule eller kulturarroganse?
Digranes, Ingvild (FORMakademisk;8(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)I programmet Visuell kunst i Den kulturelle skulesekken (DKS), var målsetjinga i utgangspunktet eit likeverdig samarbeid mellom skulen og kulturverda. Ti år inn i satsinga ser vi framleis usemje rundt mål og innhald knytt ... -
Design literacy - from primary education to universit level
Digranes, Ingvild; Nielsen, Liv Merete (Proceedings of the Design Research Society International Conference, 2012 Bangkok;Volume 03, Conference object, 2012-09-01)This paper is based on on-going research into design education at several educational levels. What is said, and what is done? In the DESIGN LITERACY project, we focus on the content of a continuous design education, ... -
Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp
Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild (Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A;19(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Designere, beslutningstakere, investorer, brukere og konsumenter har ulike roller i en designprosess. Alle vil på et tidspunkt ta valg som får konsekvenser for en bærekraftig framtid, om det er gjennom byutvikling, kjøp ... -
Editorial: Design Pedagogy
Jones, Derek; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lotz, Nicole; Noel, Lesley-Ann; Börekcle, Naz A. G. Z. (Proceedings of DRS2020 International Conference;Synergy;Volume 4: Education, Chapter; Journal article; Peer reviewed, 2020)The number of DRS 2020 paper submissions relating to design education reflects the ongoing and active engagement of the design education research community. 2020 will, of course, be remembered for the Covid-19 pandemic and ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
Maus, Ingvill Gjerdrum (OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
- Er dette arkitektur? : Om elevar på mellomtrinnet sin måte å utrykkje eigenskapar i arkitekturen i møte med nære bygde omgivnadar
Pettersen, Vibeke (Master thesis, 2013)I 2006 fekk arkitektur plass som eit eige hovudområde i dei norske læreplanane. Undervisning og medvitsgjering av dette emnet kan fremje både brukarmedverknad og interessa for gode omgivnader. Både arkitekturteorien og ... -
Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser
Kunnikoff, June Oline (Master thesis, 2015)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget ... -
Future scenario building and youths' civic insights
Ringvold, Tore Andre; Digranes, Ingvild (Peer reviewed; Chapter, 2015)This study considers whether future scenario building in design education can serve to increase students’ civic insights regarding sustainable development. A school project, 'Build Your Own Future’, including 7th graders’ work ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
Siljuberg, Hanne Kristine Møinichen (Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Lærerkompetanse i trearbeid. En undersøkelse av faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk v/HSN og HiOA
Holten, Ragnhild Tomina (Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingens overordnede tema er lærerkompetanse i trearbeid. Undersøkelsen dreier seg om kompetanse, verdsetting og undervisning ved faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, ... -
Microsoft Paint : et tegneverktøy i kunst og håndverk?
Tønnesland, Ane Nordbø (Master thesis, 2012)In this master thesis I will look at the use of digital tools in the primary school subject arts and craft, and I will focus on Microsoft Paint. The goal is to find out if there is a possibility of using this free and ... -
Narrativer om design : om lærere, førskolelærere og assistenters artikulerte forståelse av design
Bjelland, Iselin Christensen (Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler design i barnehage og småskole. Jeg har valgt barnehage og småskole som forskningskontekst, fordi samarbeid og sammenheng mellom de to institusjonene er satt på dagsordenen hos Regjeringen. ... -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 1
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. 14–17 May 2013, Oslo, Norway Volume 1. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 2
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. Volume 2. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 3
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Design Learning for Tomorrow Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 4
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Design Learning for Tomorrow Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway. -
The Reflective Citizen : General Design Education for a Sustainable Future
Digranes, Ingvild; Fauske, Laila Belinda (Chapter; Peer reviewed, 2010)With the Norwegian 2006 curriculum, the thoughts of a global responsibility in terms of a wide understanding of sustainability was introduced in general education in Art and Design education from 1st grade through lower ... -
Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk
Hansen, Bodil Hage (Master thesis, 2015)Masteroppgavens problemområde er skolelederes verdsetting og prioritering av trearbeid og treverksteder i Kunst og håndverk i grunnskolen. I lys av at det ved flere grunnskoler legges rammebetingelser som gjør ...