Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Brevik, Birger"
-
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
Leirvik, Camilla Hauren (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter
Pajchel, Katarina; Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline; Sollid, Per Øyvind; Swensen, Håkon; Brevik, Birger (Chapter, 2024)I dette kapittelet drøfter vi hvordan programmering og algoritmisk tenkning inngår i skolens naturfag og hva elever kan lære ved å programmere i naturfaget. Deretter presenterer vi et rammeverk – TPACK – som beskriver ... -
Challenges and helpful conditions for Vocational teachers in Europe: Findings from the VETteach project
Brevik, Birger; Kaiser, Franz; Hoppe, Melanie (Chapter, 2023)This study, conducted by the IBP at the University of Rostock and partners with responsibility for VET teacher education in an Erasmus+ project, aimed to identify challenges faced by these teachers and analyze similarities ... -
Digital kompetanse i yrkesfagene: i hvilken grad gir bruk av digitale verktøy i undervisningen yrkesrettet kompetanse?
Østengen, Geir (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Oppgaven handler om digital kompetanse i yrkesfagene, og i hvilken grad opplæringen gir yrkesrettet digital kompetanse. Oppgaven viser resultatene fra en undersøkelse hvor resultatet av undervisning i digitale verktøy i ... -
Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag
Johansen, Thor-Arne (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Under tittelen Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag presenteres min masteroppgave. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og med innføringen av Kunnskapsløftet kom ... -
Education for Resilience with Emerging Technologies: A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education
Pavel, Nenad (OsloMet Avhandling 2021;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This doctoral dissertation explores how emerging technologies, especially 3D printing, can affect pedagogy. The purpose is to provide practical and theoretical knowledge that can strengthen sustainable education. The aim ... -
Elevers erfaringer og perspektiver etter en praksisperiode En kvalitativ studie om elevers erfaringer og perspektiver av praksisperioden
Pedersen, Anne-Carin (Master thesis, 2023)Yrkesfaglig fordypning har som formål å gi elevene opplæring som er relevant for deres fremtidige yrkesutøvelse. I tillegg til at elevene får nyttig arbeidserfaring, knytter de til seg kontakter i godkjente lærebedrifter. ... -
Feedback som verktøy for fremtidige yrkesutøvere
Loftås, Rannei Bergem; Borander, Ingvild Fredrikke (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Etter å ha lest Guro Øiestads bok om feedback har dette vært et tema som har opptatt oss begge, og som har dannet bakgrunn for og innfallsvinkel til vår masteroppgave. Vi ønsket å rette fokuset mot at ungdommer i ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter - en antologi basert på 13 bacheloroppgaver skrevet av yrkesfaglærerstudenter i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus
Spetalen, Halvor; Brevik, Birger (Book, 2015)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2015. Dette er første gang studentenes ... -
Fra YFF som læringsarena til relevant yrkesutdanning
Larsen, Lars Rolf (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Med innføring av Kunnskapsløftet 2006, ble faget Prosjekt til fordypning PTF, nå yrkesfaglig fordypning lansert i videregående opplæring. En viktig grunn for å innføre faget var å gi elevene mulighet til å prøve ut og å ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
Kvile, Aud Ingunn (MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
Hovland, Kjersti (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Hva skaper stress for elever på videregående skole?
Magnussen, Kaija-Liisa (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Interessen min for elevenes mestring har vært viktig for meg som lærer. På skolen er læring og utvikling det sentrale dersom elever skal kunne oppleve selvrealisering og oppnå personlig utvikling. Selvrealisering innebærer ... -
Hvordan egner blogg seg som lærings- og dokumentasjonsverktøy i helse og oppvekstfag i den videregående skole?
Føli, Gro (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten forteller om hvordan blogg egner seg som undervisningsverktøy i helse og oppvekstfag. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg har savnet et verktøy som elevene kan bruke til læring og dokumentering ... -
Hvordan kan praksisfellesskapet i skolen forberede elever på Vg2 Teknikk og industriell produksjon til et internasjonalt prosjekt med BMW?
Sunde, Yngve; Lofsberg, Runar (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Vi har samarbeidet og gjennomført denne masteroppgaven med Vg2 avdelingen for teknikk og industriell produksjon på Åssiden VGS i skoleåret 2012-13. Dette yrkespedagogiske prosjektet var et tverrfaglig samarbeid som var ... -
The Limitations of European Comparative Studies in Vocational Education and Training Research and the Development of a Perspective to their Reduction
Isacsson, Annica; Brevik, Birger; Struck, Philipp; Pons, Andrea (Conference object, 2021-03-31)Empirical foundation or the current challenges and issues in the European comparative studies. Some challenges were spotted in a recent comparative VET study and questionnaire (by Kaiser, Struck & Frind, 2020) related to ... -
Multistable Technologies and Pedagogy for Resilience: A Postphenomenological Case Study of Learning by 3D printing
Pavel, Nenad; Medola, Fausto Orsl; Berg, Arild; Brevik, Birger (Journal of Design and Technology Education;Vol 25, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2020)Accelerated technological innovation induces disruptions in society and education. It results in both threats to and opportunities for the way the society learns and works. This case study examined the phenomenon of learning ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
Vangen, Frank-Jørgen (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
Technical and vocational teacher education practice: profession or semi profession?
Brevik, Birger; Lier, Arne Roar (Chapter; Peer reviewed, 2013)The article discusses the meaning attached to the concept profession, and in that context, it has been examined whether the practice as teacher in technical and vocational education can be defined under the concept of ... -
Teknologiske arbeidsprosesser inn i grunnskolen, Lego RoboLab som pedagogisk verktøy
Brevik, Birger (MAYP;2007, Master thesis, 2007)Denne oppgaven dreier seg om å legge til rette for læringsverktøyet Lego RoboLab i grunnskolens opplæring innen teknologi, og undersøke om læringsverktøyet passer inn i lærernes arbeid med opplæring. Denne oppgaven har ...