• Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? 

      Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal ...
    • Teatervitenskap etter vendingen mot deltagelse – disiplinære skillelinjer for fall? 

      Berg, Ine Therese (Peripeti;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      Publikumsdeltagelse gjør at skillet mellom teater og sosial hendelse viskes ut, noe som utfordrer teaterbegrepet som baserer seg på relasjonen mellom sal og scene. Med utgangspunkt i Erika Fischer-Lichte og Willmar Sauters ...