Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Stovner, Roar Bakken"
-
Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Some Accepted Scientific Claims May Have Little Actual Support
White, Mark Christopher; Stovner, Roar Bakken (Collabra: Psychology;, Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper considers the reasonableness of claims made in empirical psychological science. Drawing on validity and institutional theories, our conceptual model views research methods as institutionalized approaches to ... -
En kartlegging av elevers hoderegningsstrategier i divisjon på femte og tiende trinn
Aasland, Marianne (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hoderegning av divisjon. Selv om man i dagens samfunn har kalkulator og andre digitale verktøy som hjelper oss med både enkle og mer avanserte regnestykker, er hoderegning fremdeles en viktig ... -
Lærers autonome bruk av DragonBox Skole for å støtte elevers resonnering
Myhre, Emilie Hopland (Master thesis, 2023)Denne kvalitative casestudien utforsker hvordan én lærer bruker læreverket DragonBox Skole i arbeidet med å støtte elevenes resonnering. I en spørreundersøkelse fra NIFU om bruken av DragonBox Skole oppga halvparten av ... -
Motivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinn
Lemme, Ingrid Lysgaard (Master thesis, 2023)Motivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever ... -
Rike oppgaver som verktøy for tilpasset opplæring i matematikk : en litteraturgjennomgang
Sualp, Kent Juvang (Master thesis, 2022)I denne litteraturgjennomgangen blir rike oppgaver vurdert. Hvordan blir de designet, hvilke likheter har de med åpne oppgaver og hvordan kan de benyttes som tilpasset opplæring. Rike oppgaver er oppgaver som tillater ulike ...