Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Klintwall, Lars"
-
Att balansera på eggen av Ockhams rakkniv: om hypotetiska konstrukt i Svartdal (2014)
Klintwall, Lars; Berggren, Rasmus (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)En viktig skillnad mellan behaviorister och kognitivister är inställningen till hypotetiska konstrukt. Behaviorister (se exempelvis Moore, 2008) intar ofta en starkt restriktiv hållning gentemot hypotetiska konstrukt, medan ... -
The effects of reflective counseling on learning outcomes for undergraduate students in social education
Høium, Kari; Klintwall, Lars; Lunde, Gerd Hilde (UNIPED;38(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Utdannings- og forskningsdepartementet fremhever evnen til refleksjon som en betydningsfull variabel for å kunne møte pasientenes behov for kvalitet og koordinerte tjenester. Det ble tilrettelagt for reflekterende ... -
Etablering av vokale mands ved bruk av Modified Incidental Teaching Sessions
Dyvesveen, Håvard; Christensen, Rita; Gladmann-Sørheim, Dag; Klintwall, Lars (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;40(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)Studien er basert på Modified Incidential Teaching Sessions (MITS), som er en blanding av tradisjonell særtrening og mer ustrukturert incidental teaching. MITS går ut på at man innfører tre omganger med prompts med ros ... -
Grammatical constructions in typical developing children: effects of explicit reinforcement, automatic reinforcement and parity
Østvik, Leni; Eikeseth, Svein; Klintwall, Lars (The Analysis of Verbal Behavior;28, Journal article; Peer reviewed, 2012)This study replicated and extended Wright (2006) and Whitehurst, Ironsmith, and Goldfein (1974) by examining whether preschool aged children would increase their use of passive grammatical voice rather than using the more ... -
Manglende generalisering av trenerferdigheter på tvers av situasjoner etter Workshop om Incidental Teaching
Olaff, Heidi Skorge; Larsen, Kenneth; Klintwall, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Incidental Teaching er en prosedyre som benyttes for å øke spontant språk, og har vist seg effektiv i opplæring og generalisering av språkferdigheter hos personer med ulike diagnoser i ulike situasjoner. Det er behov for ... -
Number and controllability of reinforcers as predictors of individual outcome for children with autism receiving early and intensive behavioral intervention: a preliminary study
Klintwall, Lars; Eikeseth, Svein (Research in Autism Spectrum Disorders;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Although Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) is an effective treatment for many children with autism, there is a substantial individual difference in outcome. This study was designed to investigate whether ... -
Reinforcers as Predictors of Outcome in Behavioral Interventions for Autism
Klintwall, Lars (Skriftserien avhandling;(1), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2015)There is ample support for interventions based on Applied Behavior Analysis as effective in teaching children with autism skills that they lack. However, studies consistently report large variations in outcomes. Given ...