• Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020 

      Alecu, Andreea Ioana; Lynum, Markus; Berg, Lisbet (SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)
      I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ...
    • Utredning av kunnskapsgrunnlaget for sosialhjelpssatser 

      Skuland, Silje Elisabeth; Alecu, Andreea Ioana; Kok, Erlend Hua Lun; Ansteensen, Ann-Kristin; Roos, Gun; Lynum, Markus; Blomberg, Lilli Wolland (SIFO-rapport;5-2024, Report, 2024)
      samlet inn og analysert: Nasjonale råd og anbefalinger som har betydning for hva som bør inngå i et forsvarlig livsopphold, spørreundersøkelsedata av 1511 nåværende og tidligere mottakere av økonomisk sosialhjelp, 20 ...
    • Which doctors do we trust? A vignette experiment of how gender and ethnicity influence trust 

      Alecu, Andreea Ioana (Ethnicities;Article first published online September 24, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Is people’s trust in doctors affected by their ethnicity or gender? It is often assumed that highly skilled migrants are protected from the worst effects of discrimination. Yet, they also report high degrees of discrimination. ...
    • Who you know: The classed structure of social capital 

      Alecu, Andreea Ioana; Helland, Håvard; Hjellbrekke, Johannes; Jarness, Vegard (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This article focuses on the social structuring of social capital, understood as resources embedded in social networks. The analysis integrates key theoretical–methodological insights from two distinct approaches concerned ...
    • Å få rett på nett. Forbrukermisnøye og klaging ved netthandel 

      Alecu, Andreea Ioana; Dulsrud, Arne (Rapport;2-2022, Report, 2022)
      Prosjektet undersøker hvordan forbrukerne opplever digitaliseringen av forbrukerfeltet og erfaringene til forbrukere som har opplevd problemer med produkter eller tjenester kjøpt på nett. Vår rapport viser at selv om de ...