• Stimulusekvivalens: konseptuelle og eksperimentelle analyser 

      Sætherbakken, Per S. (MALKS;2014, Master thesis, 2014)
      Siden den første eksperimentelle studien som påviste emergent atferd ble publisert i 1971, har forskningsaktivitet på stimulusekvivalens vært betydelig innen atferdsanalyse. Mange rapporter etter eksperimentelle undersøkelser ...
    • Studenten som forsker i utdanning og yrke: vitenskapelig tenkning og metodebruk 

      Arntzen, Erik; Tolsby, June (Læremidler for profesjonsutdanning;10/2010, Research report, 2010)
      Denne boken er en revisjon av førsteutgaven fra 2005. Følgende kapitler er revidert «Eksperimentell design, med spesiell vekt på ulike typer av N=1 design» av Erik Arntzen, «Vitenskapelig tenkemåte» av Else Askerøi, ...
    • Studier av variabler som påvirker hukommelse 

      Walle, Anine (MALKS;2015, Master thesis, 2015)
      Det stilles ofte spørsmål rundt hvordan det er mulig å huske, eller å glemme. Hukommelse er interessant i seg selv, men det er et komplekst fenomen, mye fordi det ikke er mulig å studere det direkte. Hvordan er det mulig ...
    • Studiet av hukommelse hos personer med demens 

      Antonsen, Anette Brogård (MALKS;2012, Master thesis, 2012)
      Med stadig økende levealder øker også andelen mennesker med aldersrelaterte lidelser som demens. Det økte antallet mennesker med demens gir både samfunnsmessige og individuelle utfordringer. Utfordringene består i gode ...
    • Tailoring of painful stimuli used for exploring transfer of function 

      Eilertsen, Jon Magnus; Arntzen, Erik (The Psychological Record;70, Journal article; Peer reviewed, 2020-03-04)
      Fifteen college students rated the degree of painfulness of six images showing needle injections to different parts of a human hand. The images were rated on a scale ranging from 1 (not painful) to 5 (severely painful). ...
    • Training and testing parameters in formation of stimulus equivalence: methodological issues 

      Arntzen, Erik (European Journal of Behaviour Analysis;13(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Research on stimulus equivalence has been prominent for more than 40 years in behavior analysis. The present article will focus on issues related to methodological considerations in stimulus equivalence research. An ...
    • Training conditional discriminations with fixed and titrated delayed matching to sample in children 

      Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Journal of Behavior Analysis;12(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      In a series of experiments, we investigated the effects of delayed matching-to-sample (DMTS) on responding in accordance with stimulus equivalence in children. In Experiment 1, 20 participants were assigned to either 3 s ...
    • Training structures and the formation of equivalence classes 

      Arntzen, Erik; Hansen, Steffen (European Journal of Behavior Analysis;12(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Different training structures have produced different outcomes of equivalence yields when using a simultaneous training protocol. According to the discrimination analysis by R. R. Saunders and Green (1999), the number of ...
    • Transfer of function and preferences 

      Mysior, Mateusz (MALKS;2021, Master thesis, 2021)
      This master thesis is a study on the transfer of function in equivalence classes and its effect on preferences. The thesis is composed of two articles where the first part is a literature review of studies done in the field ...
    • Trening som leder til emergens av intraverbal bidireksjonal naming og stimulusekvivalens 

      Bjørklund Jørgensen, Emilie (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne studien var å etablere tacts og intraverbaler knyttet til baselinerelasjoner, for å evaluere om emergent matching-to-sample (MTS)- og intraverbal respondering oppsto i samsvar med danning av ekvivalensklasser. ...
    • Use of MediaLabTM in experimental behavioral research: the case of consumer decision making 

      Fagerstrøm, Asle; Arntzen, Erik; Foxhall, Gordon R. (European Journal of Behavior Analysis; 10(2), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      MediaLab™ is a software package developed by Empirisoft™ for the administration of psychological experiments in a computer lab which allows the creation of randomized experiments and the recording of data for each individual ...
    • Variabler som påvirker begrepsdannelse 

      Seldal, Aina (MALKS;2017, Master thesis, 2017)
      Kompleks menneskelig atferd har lenge vært et hovedtema innen forskning i eksperimentell psykologi. Hvordan slik kompleks atferd skal forstås og forklares har innen ulike psykologiske perspektiv generert en mengde ulike ...
    • Visuelle analyser av data - er det greit å ikke vite alt? 

      Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen omhandler problemstillinger knyttet til bruken av visuelle analyser av data fra linje-grafer. Visuelle analyser eller prosedyrer dreier seg om slutninger om tiltak har ført til effekt. Videre er visuelt baserte ...
    • Vitenskapelige publikasjoner, idealet om systematisk empirisme og atferdsanalytiske tidsskrifter 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;37(4), Journal article, 2010)
      Vitenskapelige artikler er drivhjulet i den systematiske utviklingen av empiriske vitenskaper som atferdsanalyse. Artiklene i vitenskapelige tidsskrifter skal tilfredsstille formelle og innholdsmessige kvalitetskrav – det ...
    • When Behavior Analysis Meets Machine Learning; Formation of Stimulus Equivalence Classes and Adaptive Learning in Artificial Agents 

      Mofrad, Asieh Abolpoue (OsloMet Avhandling 2021;Nr 3, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)
      In this thesis, two well studied subjects in behavior analysis are computationally modeled; formation of stimulus equivalence classes, and adaptive learning. The former is addressed in Study I and Study II, while the latter ...
    • Within-Subject Design in Reading Fluency Research = Bruk av N=1 design i leseflyt forskning: artikkel 1 

      Valdimarsdottir, Hildur (MALKS;2011, Master thesis, 2011)
      Fluency has become a popular topic in educational research in the last years. The reading fluency literature consists of many publications from both traditional educational research and from the practice of precision ...
    • Yield as an essential measure of equivalence class formation, other measures, and new determinants 

      Fields, Lanny; Arntzen, Erik; Doran, Erica (The Psychological Record;70, Journal article; Peer reviewed, 2020-03-31)
      “Yield,” the percentage of participants in a group who form a set of equivalence classes, has been used very broadly to identify the effect of different training protocols on class formation and expansion, identify variables ...