Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Skarstein, Dag"
-
"Det er kanskje litt lagt på for at det skal bli spennende" : En kvalitativ undersøkelse av elevers fiksjonsforståelse i litterære samtaler på mellomtrinnet
Jensen, Mille Tidemann (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen har forankring i sosiokulturelle perspektiver på læring. Formålet er å undersøke en hypotese om at elevers fiksjonsforståelse kan trenes i litterære samtaler på mellomtrinnet. Dette forutsetter en ... -
Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget - En diskursanalytisk tilnærming til elevers resepsjon av en ungdomsroman
Henjum, Line (Master thesis, 2018)«Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget» tar for seg et utvalg elevers meningskonstituerende språk i møte med en episk fiksjonsfortelling i norskfaget. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der ... -
Filmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonstekster
Skjerven, Thea Kabicek (Master thesis, 2023)I dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg ... -
Gutters mytiske verden – en studie av identitet og lesemotstand
Onstad, Morten Rygh (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om gutter, lesing og identitet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke gutters forhold til skjønnlitteratur i skolen gjennom identitetsbegrepet. Undersøkelsen er basert på to kvalitative ... -
«Han har lært å ikke være en lort». En kvalitativ undersøkelse av 8-klassingers selvstyrte litterære samtaler om Astrid Lindgren´s «Brødrene Løvehjerte»
Skaug, Torkel (Master thesis, 2023)Formålet med denne avhandlingen er undersøke hva som kjennetegner et utvalg av litterære samtaler på 8. trinn der læreren har en tilbaketrukket rolle. De litterære samtalene har tatt utgangspunkt i boka Brødrene Løvehjerte ... -
Hvilken kunnskap? En undersøkelse av kunnskapssyn slik de fremkommer i tre lærebøker i norskfaget produsert under de tre siste læreplanene
Herlofson, Charlotte (Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes forfatterportretter i lærebøker i norsk som mulige indikatorer på kunnskapssyn. Lærebøker blir tilpasset læreplaner og det er dermed grunnlag for å tenke seg at lærebøkene speiler læreplanens ... -
I’m not as bright as I used to be – pupils’ meaning making of reduced academic performance after trauma
Schultz, Jon-Håkon; Skarstein, Dag (International Journal of School & Educational Psychology;, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-12)Post-traumatic stress disorder (PTSD) is associated with temporary, distinct cognitive impairment. This study explores how cognitive impaired academic performance is recognized and explained by young Norwegians who survived ... -
The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms
Penne, Sylvi; Skarstein, Dag (L1-Educational Studies in Language and Literature;, Journal article; Peer reviewed, 2015-06-08)Ever since the 1930s when the Social Democrats took over, Norwegian public school has been based on a democratic metaphor of liberation. John Dewey´s ideas about pragmatism offered a way to think about a free individual ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
Gundersen, Sarah Nicoline T.; Myrhaug, Solfrid (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
LHBTIQ+ i norskfagets lærebøker En undersøkelse av kjønns- og seksualitetsmangfold i norskbøkenes litteraturutvalg
Yttervik, Tomine Reitan (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan LHBTIQ+ blir representert i det skjønnlitterære utvalget i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Jeg har fokusert på hvordan LHBTIQ+ blir inkludert og fremstilt i tekstkorpuset, i tillegg ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
Leirvik, Charlotte Bekkelund (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
Spildrejordet, Lene (Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Narrative tema i barnelitteraturen – to ulike perspektiv på barnet og litteraturen
Lillesæter, Anders (Master thesis, 2021)Denne oppgaven presenterer ulike teorier som grunngir litteraturlesing i et Folkehelse- og livsmestringsperspektiv. Oppgaven peker imidlertid på at grunngivelsen for litteraturlesing har to ulike diskursive utgangspunkt – ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
Kvam, Marianne Rostad (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ... -
On the emergence of the L1 research field: A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017.
Holmberg, Per; Krogh, Ellen; Nordenstam, Anna; Penne, Sylvi; Skarstein, Dag; Skyggebjerg, Anna Karlsskov; Tainio, Liisa; Heilä-Ylikallio, Ria (L1 Educational Studies in Language and Literature;Volume 19, Journal article; Peer reviewed, 2019)Research of L1 education is recently established in the Nordic countries. Since the turn of the century we have seen the emergence of national and Nordic research networks, conference and publication series, research ... -
Skjønnlitteraturens læringspotensial - begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur sett i lys av danning og literacy
Hovland, Ronja Brænd (Master thesis, 2022)Problemstillingen i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan man forstå læreplanverkets begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i norskfaget i lys av danning og literacy, og hvordan kan disse begrunnelsene kobles til ... -
Travelling girlhood: Feminist discourses as narrative resources for the American adaptation of the Norwegian high-school drama SKAM
Lindtner, Synnøve Skarsbø; Skarstein, Dag (Peer reviewed; Journal article, 2022)In the American adaptation of the Norwegian youth drama SKAM (2015-2017), the translation of feminist discourse informing the plot shifts the conflict from a social, political, and democratic level to a question of liberation ... -
Trying to understand the extreme: school children's narratives of the mass killings in Norway July 22, 2011
Jørgensen, Beate Fosse; Skarstein, Dag; Schultz, Jon-Håkon (Psychology research and behavior management;8, Journal article; Peer reviewed, 2015-02-04)School-aged children have limited resources for coping with exposure to highintensity media coverage of terrorist events. This study explores pupils’ meaning-making process of their indirect, media-communicated encounters ...