Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Moen, Kjersti Mordal"
-
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
Løndal, Knut; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen (Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 5 No 3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-09-14)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Lyngstad, Idar (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 14, No. 3, 2020, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-22)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving.
Moen, Kjersti Mordal; Rugseth, Gro (Journal for Research in Arts and Sports Education;2018, Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolen blir pekt på som en arena som skal hjelpe barn og unge å håndtere problematikker knyttet til helse og kropp. I kroppsøving skal elevene lære både om kropp og med kroppen. Følelser, erfaringer og meninger knyttet ... -
‘What we have done now is more student-centred’: an investigation of physical education teachers’ reflections over a one-year participatory action research project
Bjørke, Lars; Standal, Øyvind Førland; Moen, Kjersti Mordal (Educational Action Research;, Peer reviewed; Journal article, 2022-04-06)Although reflection has a key position in the development of teachers’ pedagogical practices, few studies have investigated the development of physical education teachers’ reflections over time. Against this backdrop, this ... -
‘While we may lead a horse to water we cannot make him drink’: three physical education teachers’ professional growth through and beyond a prolonged participatory action research project
Bjørke, Lars; Standal, Øyvind Førland; Moen, Kjersti Mordal (Sport, Education and Society;, Peer reviewed; Journal article, 2020-07-30)Instead of ‘the frenetic rush’ to find effective models of continuing professional development (CPD) that will ‘work’, Armour et al. (2017) suggest rethinking the nature of effective CPD by drawing on the work of John ...