Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Løndal, Knut"
-
Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget
Reine, Henrikke Grødem (Master thesis, 2020)Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ... -
How does a manmade outdoor area in a large, urban kindergarten afford physical activity to 5-year-old children
Løndal, Knut; Norbeck, Karoline Bølstad; Thoren, Anne-Karine Halvorsen (Children, Youth and Environments;25(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Based on qualitative data gathered from observations, we investigate what opportunities for physical activity kindergarten children utilize in outdoor areas that are manmade and contain only artificial playground equipment. ... -
Hva ligger til grunn for kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og deres syn på faget? En kvalitativ undersøkelse av fem kroppsøvingslærere på én videregående skole
Thorsen, Petter Nesland (Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i fem kroppsøvingslærere på én videregående skole. Studien sikter på å belyse hvilke faktorer som har betydning for deltakernes undervisningspraksis og syn på kroppsøvingsfaget. ... -
Hvilke utfordringer og begrensninger erfarer kroppsøvingslærere i den videregående skole å møte i friluftslivsundervisning?
Berge, Mathias (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke utfordringer og begrensninger lærere møter i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget på videregående skole. Deltakerne i studien har vært seks kroppsøvingslærere ... -
Hvordan erfarer et utvalg lærere arbeid med standpunktvurdering i kroppsøving? En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer og perspektiver på standpunktvurdering i kroppsøving
Willumsen, Sigve (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet rapporterer fra en kvalitativ studie av hvordan lærere erfarer arbeid med standpunktvurdering i kroppsøving, på videregående skole. Dataene til studien ble samlet inn gjennom fem semistrukturerte ... -
Idrettsundervisning i folkehøgskolen - En kvalitativ studie med diskursiv tilnærming til idrettsundervisning i folkehøgskolen
Pinderud, Anders (Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens tema er idrettsundervisning i folkehøgskolen. Jeg har undersøkt hva som ligger til grunn for idrettsundervisningen, ved å undersøke hvordan diskurser kommer til uttrykk og bidrar til å konstituere ... -
Innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving: En kvalitativ forskning om kroppsøvinglæreres meninger om og erfaringer med innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving
Naas, Nils Martin Silseth (Master thesis, 2021)Oppgaven retter søkelyset mot kroppsøvingslæreres meninger og erfaringer om innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Bakgrunnen for denne studien er at det er relativt lite forskning om innsats og at kroppsøvingslærere ... -
Kroppen, mer enn et transportmiddel for hodet? - Om uteskole og kroppens betydning i læringsprosesser
Winje, Øystein (Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i Idrett, Friluftsliv og ... -
Kroppsøving i koronapandemien. En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i videregående skole sine erfaringer med sin undervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger
Asbjørnsen, Emil Røe (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer kroppsøvingslærere på videregående skoler har hatt med sin kroppsøvingsundervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger. ... -
Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis
Price, Pål Skappel (Master thesis, 2018)Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis. Det teoretiske rammeverket ... -
Leirskuleveka - Ei kvalitativ undersøking om kva elevane gjer der, og kva relevans ei slik veke har for elevane
Aakre, Iver Lund (Master thesis, 2018)Målsetjing: Leirskule er ei veke mange kjenner frå barneskulen, men det er eit område som er lite forska på. Denne oppgåva tek sikte på å følgje elevane gjennom ei leirskulevek, og få innsikt i kva relevans klasselærarane ... -
Lek i overgangen fra barnehage til skole
Nikolic, Silje Hoel (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet - storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Oppgaven er en del av Master i Skolerettet utdanningsvitenskap, fordypning i kroppsøving og ... -
Lærarar si forståing og utøving av vurdering. Ein kvalitativ studie om vurdering på ungdomsskulen.
Laugerud, Marianne Aakre (Master thesis, 2020)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar forstår vurdering i kroppsøving og korleis dei utøver vurdering i si undervising. Prosjektet har problemstillinga: Korleis forstår og utøver lærarar vurdering av ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Lyngstad, Idar (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 14, No. 3, 2020, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-22)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving
Skagen, Kaare; Løndal, Knut; Kleve, Bodil; Smestad, Bjørn (FoU i praksis;12 (3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Masteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk ... -
The Outcomes of a 12-Week Internet Intervention Aimed at Improving Fitness and Health-Related Quality of Life in Overweight Adolescents: The Young & Active Controlled Trial
Riiser, Kirsti; Løndal, Knut; Ommundsen, Yngvar; Småstuen, Milanda Cvancarova; Misvær, Nina; Helseth, Sølvi (PLoS ONE;9(12), Journal article; Peer reviewed, 2014-12-05)Background: Overweight and obesity among adolescents may have consequences, with potentially lasting effects on health and health-related quality of life (HRQoL). Excess weight is also associated with decreases in ... -
Overweight adolescents' views on physical activity - experiences of participants in an internet-based intervention: a qualitative study
Sundar, Turid Kristin Bigum; Løndal, Knut; Lagerløv, Per; Glavin, Kari; Helseth, Sølvi (BMC Public Health;18:448, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-04)Background: Overweight and obese adolescents are reported to be less physically active than their peers. Research-based knowledge about their views may contribute to a better understanding of key factors that may foster ... -
Physical Activity in Young Schoolchildren in After School Programs
Riiser, Kirsti; Haugen, Anders Lund; Lund, Siv; Løndal, Knut (Journal of School Health;Volume 89, Issue 9, September 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-29)BACKGROUND: After-school programs (ASP) provide opportunities to influence children’s physical activity (PA). However, little is known about the PA levels of the youngest schoolchildren. The aim of the study was to describe ... -
Physical activity of first graders in Norwegian after-school programs: A relevant contribution to the development of motor competencies and learning of movements? Investigated utilizing a mixed methods approach
Løndal, Knut; Haugen, Anders L. Hage; Lund, Siv; Riiser, Kirsti (PLOS ONE;15 (4): e0232486, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-30)Background: Development of motor competencies and learning of movements in children is dependent on varied physical activity (PA). After-school programs (ASP) might provide opportunities for young schoolchildren to ... -
Places for child-managed bodily play at an after school program
Løndal, Knut (Children, Youth and Environments;23(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)This article investigates how children play at different places in an outdoor area, and how the places influence child-managed bodily play. The study has a life-world approach, and the theoretical perspective is based on ...