Browsing ODA Open Digital Archive by Subject "Inkludering"
Now showing items 41-53 of 53
-
PP-tjenesten som inkluderingsagent: retorikk eller handling?
(Psykologi i kommunen;Nr. 3 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)I artikkelen retter vi oppmerksomhet mot inkludering som en grunnleggende premiss for PP-tjenestens arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. Utredninger og rapporter hevder at PP-tjenesten i hovedsak retter ... -
Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
(Master thesis, 2022)Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at ... -
Risiko og inkludering
(AFI Rapport 2012:11, Research report, 2012)Det er bare arbeidsgiverne som kan inkludere eldre og funksjonshemmede i arbeidslivet, og det er først i de siste årene at arbeidsgiverne har fått oppmerksomhet som en premiss for inkludering. Rapporten er skrevet av ... -
Samarbeid for inkludering i skole og lokalsamfunn – En kvalitativ studie av distriktskolers skole-hjem-samarbeid med nyankomne foreldre
(Master thesis, 2018)Skole-hjem-samarbeid og det overordnede målet om å inkludere foreldrene i barnas skolegang og læringsarbeid står sterkt som prinsipper i den norske utdanningsmodellen. Forskere som Thomas Nordahl skriver om viktigheten av ... -
Supported Employment i Norden
(AFI Rapport 2011:3, Research report, 2011)Prosjektet er finansiert av NAV gjennom programmet FARVE – forsøksmidler arbeid og velferd. De nordiske lands nasjonale organisasjoner innen European Union of Supported Employment (EUSE) tok initiativ for å få utformet ... -
Supported Employment i Norden
(AFI Rapport 2011:3, Research report, 2011)Prosjektet er finansiert av NAV gjennom programmet FARVE – forsøksmidler arbeid og velferd. De nordiske lands nasjonale organisasjoner innen European Union of Supported Employment (EUSE) tok initiativ for å få utformet ... -
Tilpasset opplæring for et inkluderende klasserom
(Bachelor thesis, 2018-04)Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen, det inkluderer også undervisning i mat og helsefaget. Tilpasset opplæring er en rett alle elever har krav på i samsvar med sine evner og ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
Utagerende atferd og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om læreres perspektiver på tilpasset opplæring for elever med utagerende atferd. Problemstillingen lyder derfor som følgende: Hvilke perspektiver har lærere om tilpasset opplæring for elever ... -
Utdanning og arbeidsdeltagelse hos unge med funksjonsnedsettelse. En longitudinell kohortstudie. Besvart.
(Master thesis, 2021)Unge med utfordringer kan i møte med utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet møte lite forståelse for hvordan en best mulig kan tilrettelegge utdanning, yrkesvalg og arbeid for den enkelte. Noe som kan få konsekvenser for ... -
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ... -
Veien til høyere utdanning. En kvalitativ studie om studenter med innvandrerbakgrunn sitt valg om å ta høyere utdanning Masteroppgave i sosialt arbeid Høgskolen i
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om studenter med innvandrerbakgrunn, og hva som ligger bak deres valg om å ta høyere utdanning. I dagens nyhetsbilde blir ungdom med innvandrerbakgrunn ofte knyttet til frafall i skolen, og ... -
Å alle vil til Norge å få trygd: Redusere opplevelse av utenforskap og øke opplevelse av inkludering blant ungdom i risiko ved bruk av kontakthypotesen i spill
(MAPD;2020, Master thesis, 2020)Det eksisterer et stort mulighetsrom for tjenestedesign i arbeidet med ungdom i risiko. Gjennom et forprosjekt med fokus på Prosjekt-Ung Oslo fikk jeg ta del i deres erfaringer som viser at ungdom i risiko ofte kategoriseres ...