Blar i HV - Institutt for atferdsvitenskap på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279"
Viser treff 1-4 av 4
-
Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser kan fungere som ... -
Bruk av matchede og umatchede forsterkere i forsterkningsbasert behandling av automatisk forsterket problematferd. En gjennomgang av litteraturen
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;36(4), Journal article; Peer reviewed, 2009)I motsetning til sosialt formidlede forsterkere er automatiske forsterkere ikke formidlet av andre personer – forsterkerne produseres direkte av atferden. Eksempler er at vokale lyder produserer auditive forsterkere og at ... -
Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne studien har testet effekten av Good Behavior Board Game, et tiltak for å skape ro i klasserommet. Good Behavior Board Game er et spill som læreren spiller med klassen. Spillet går ut på at læreren markerer regelbrudd ... -
Visuelle analyser av data - er det greit å ikke vite alt?
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42, Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen omhandler problemstillinger knyttet til bruken av visuelle analyser av data fra linje-grafer. Visuelle analyser eller prosedyrer dreier seg om slutninger om tiltak har ført til effekt. Videre er visuelt baserte ...