Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGarnweidner- Holme, Lisa
dc.contributor.authorBrandvik, Caroline Løvik
dc.date.accessioned2021-02-10T13:53:51Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:45:47Z
dc.date.available2021-02-10T13:53:51Z
dc.date.available2021-04-29T10:45:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6509
dc.descriptionBachelor i Samfunnsernæring
dc.description.abstractBakgrunn: Barn og unge tilbringer mye tid på skolen. Skolen er en viktig arena for læring og sosialt samvær, og skolemåltidet kan fungere som et viktig samlingspunkt. I dag er det ingen norsk lov om skolemat, det er en uenighet om skolemat burde innføres i norske skoler, og hva som ville vært den beste modellen. Folkehelseinstituttet har i 2019/2020 gjennomført en pilotstudie på fem skoler for å prøve ut en modell for gratis skolemat med utgangspunkt i de fasilitetene skolene har i dag. Bacheloroppgavens hovedmål: Undersøke hvordan elever i ungdomsskoler opplevde måltidsituasjonen ved implementering av gratis og varm skolemat. Metode og utvalg: Oppgaven hadde et kvalitativt forskningsdesign og inkluderte fokusgruppeintervjuer fra fem skoler, der to var i Trøndelag, og de tre resterende i Oslo. Intervjuene ble gjennomført i etterkant av implementeringen. Til sammen deltok 31 ungdomsskoleelever. Analyseringen av datamaterialet ble inspirert av tematisk analyse. Resultater: Elevene var generelt positive til organiseringen av et gratis varmt skolemåltid og nevnte få utfordringer. De la vekt på at organiseringen la til rette for å i større grad være sosial under et felles måltid. Elevene så på skolematen som en sosial og hyggelig begivenhet, og under skolematen snakket elevene mer sammen, også på tvers av klasser. Videre var elevene positive til å spise sammen med lærerne og oppfattet de som mindre strenge enn før, og at de i større grad snakket sammen. Konklusjon: Funnene tyder på at implementeringen av gratis varm skolemat bidro til å styrke det sosiale miljøet rundt skolemåltidet.
dc.language.isonb
dc.publisherOsloMet – Storbyuniversitetet
dc.subjectSkolemåltid
dc.subjectBarn
dc.subjectMåltidssituasjon
dc.subjectUngdomsskole
dc.subjectUnge
dc.titleHvordan opplever elever i ungdomsskoler måltidsituasjonen ved implementering av gratis, varm skolemat? – En kvalitativ studie
dc.typeBachelor thesis
fagarkivet.source.pagenumber40


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel