Vernepleier - utdanning og yrke i et faglig perspektiv
dc.contributor.author | Horndalen, Bjørn (red) | en_US |
dc.contributor.author | Torp, Tor Rynning (red) | en_US |
dc.date.accessioned | 2011-12-19T11:42:17Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T07:38:39Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:34:17Z | |
dc.date.available | 2011-12-19T11:42:17Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T07:38:39Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:34:17Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.identifier.citation | Forskningsserie / Høgskolen i Akershus ; 12/2006 | en |
dc.identifier.isbn | 82-488-0023-7 | en_US |
dc.identifier.issn | 1501-6064 | en_US |
dc.identifier.uri | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_11372 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/212 | |
dc.description | Vernepleierens yrkesutøvelse og -kompetanse handler om å tilrettelegge tjenester og tiltak for mennesker med ulike funksjonsvansker, hvor mennesker med psykisk utviklingshemming står sentralt. I antologiens 14 artikler diskuteres etikk, historie, omsorg, miljøarbeid, livskvalitet, bruk av tvang og makt, samarbeid med andre yrkesgrupper, kvalitetssikring, rettssikkerhet og vernepleierutdanning i internasjonalt perspektiv. Forfatterne arbeider i institusjoner, hjemmebaserte tjenester, offentlig forvaltning, fagorganisasjoner og med utdanning og forskning på høgskoler og universitet. De har bakgrunn i vernepleie, sykepleie, psykologi, samfunnsvitenskap, jus og sosial- og helsefag. Slik får innholdet relevans for beslutningstakere i offentlig forvaltning, skoleverket, helse- og sosialvesen, for lærere og studenter. | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Høgskolen i Akershus | en |
dc.relation.ispartofseries | Forskningsserie | en |
dc.relation.ispartofseries | 12 | en |
dc.subject | Vernepleierutdanning | en |
dc.subject | Yrkesetikk | en |
dc.subject | Kvalitetssikring | en |
dc.title | Vernepleier - utdanning og yrke i et faglig perspektiv | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160::Ethics: 164 | en |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Skriftserien (NY) [11]