Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellne-Halvorsen, Ellen Beateen_US
dc.date.accessioned2011-12-19T11:42:17Z
dc.date.accessioned2020-09-02T07:43:27Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:34:17Z
dc.date.available2011-12-19T11:42:17Z
dc.date.available2020-09-02T07:43:27Z
dc.date.available2021-04-29T12:34:17Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.citationForskningsserie / Høgskolen i Akershus ; 14/2007en
dc.identifier.isbn978-82-488-0028-6en_US
dc.identifier.issn1501-6064en_US
dc.identifier.urihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_11371en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/211
dc.descriptionI en studiesituasjon kreves kommunikativ kompetanse i vid forstand. Denne boka gir innblikk i den tekstlingvistiske kompetansen hos tospråklige studenter i profesjonsutdanninger. Hva utfordrer studentene i forståelse og skriving av akademiske tekster? Kan mangler i tekstkompetansen gjøre fagforståelse og fagformidling komplisert? Ellen Beate Halvorsen har analysert tekster i ulike profesjonsutdanninger, både fagtekster som studenter selv har skrevet og deres forståelse av pensumtekster. På bakgrunn av teoretiske drøftinger, teksteksempler og analyse framtrer sentrale utfordringer som minoritetsspråklige ofte møter i resepsjon og produksjon av fagtekster. I et kapittel er resultatene kontrollert og vurdert opp mot majoritetsstudenters tekstkompetanse. Tekstkompetanse er viktig i all høyere utdanning. Å mestre blant annet tekststrukturer, argumentasjon og nyansert språkbruk, både reseptivt og produktivt, er sentrale ferdigheter i høyere utdanning, men også i grunn- og videregående skole, jf Kunnskapsløftet. Denne boka bør være nyttig for alle lærere og veiledere i høyere utdanning – og i grunnopplæringen, som ønsker større innblikk i de språklige utfordringer som mange minoritetsspråklige møter i læringssituasjoner.
dc.language.isonoben
dc.publisherHøgskolen i Akershusen
dc.relation.ispartofseriesForskningsserieen
dc.relation.ispartofseries14en
dc.subjectFagkompetanseen
dc.subjectTospråklige studenteren
dc.subjectProfesjonsutdanningen
dc.titleFagskriving og fagforståelse hos tospråklige studenteren
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Other literary disciplines: 059en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel