dc.contributor.author | Hellne-Halvorsen, Ellen Beate | en_US |
dc.date.accessioned | 2011-12-19T11:42:17Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T07:43:27Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:34:17Z | |
dc.date.available | 2011-12-19T11:42:17Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T07:43:27Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:34:17Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.identifier.citation | Forskningsserie / Høgskolen i Akershus ; 14/2007 | en |
dc.identifier.isbn | 978-82-488-0028-6 | en_US |
dc.identifier.issn | 1501-6064 | en_US |
dc.identifier.uri | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_11371 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/211 | |
dc.description | I en studiesituasjon kreves kommunikativ kompetanse i vid forstand. Denne boka gir innblikk i den tekstlingvistiske kompetansen hos tospråklige studenter i profesjonsutdanninger. Hva utfordrer studentene i forståelse og skriving av akademiske tekster? Kan mangler i tekstkompetansen gjøre fagforståelse og fagformidling komplisert? Ellen Beate Halvorsen har analysert tekster i ulike profesjonsutdanninger, både fagtekster som studenter selv har skrevet og deres forståelse av pensumtekster. På bakgrunn av teoretiske drøftinger, teksteksempler og analyse framtrer sentrale utfordringer som minoritetsspråklige ofte møter i resepsjon og produksjon av fagtekster. I et kapittel er resultatene kontrollert og vurdert opp mot majoritetsstudenters tekstkompetanse. Tekstkompetanse er viktig i all høyere utdanning. Å mestre blant annet tekststrukturer, argumentasjon og nyansert språkbruk, både reseptivt og produktivt, er sentrale ferdigheter i høyere utdanning, men også i grunn- og videregående skole, jf Kunnskapsløftet. Denne boka bør være nyttig for alle lærere og veiledere i høyere utdanning – og i grunnopplæringen, som ønsker større innblikk i de språklige utfordringer som mange minoritetsspråklige møter i læringssituasjoner. | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Høgskolen i Akershus | en |
dc.relation.ispartofseries | Forskningsserie | en |
dc.relation.ispartofseries | 14 | en |
dc.subject | Fagkompetanse | en |
dc.subject | Tospråklige studenter | en |
dc.subject | Profesjonsutdanning | en |
dc.title | Fagskriving og fagforståelse hos tospråklige studenter | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Other literary disciplines: 059 | en |