dc.contributor.author | Borgå, Mette | en_US |
dc.date.accessioned | 2011-12-19T11:38:27Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T07:43:17Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:34:19Z | |
dc.date.available | 2011-12-19T11:38:27Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T07:43:17Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:34:19Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-488-0036-1 | en_US |
dc.identifier.issn | 1501-6080 | en_US |
dc.identifier.uri | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_14772 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/207 | |
dc.description | Mette Borgå har med denne boken laget en lenge etterlengtet lærebok om ungdom med lese- og skrivevansker. Boken bygger på den kunnskap og de erfaringer som Mette Borgå har opparbeidet seg innen dette fagområdet. Hun har mange års erfaring fra arbeid med elever med lese- og skrivevansker både i grunnskole og videregående skole. Hun har siden 80-tallet vært engasjert i videreutdanning av lærere og forskning innen spesialpedagogikk. Egen forskning har vært knyttet til området lese- og skrivevansker og IKT i spesialpedagogisk arbeid. Hun har også hatt ansvar for å veilede studenter med lese- og skrivevansker ved Høgskolen i Akershus. Boken er derfor et resultat av forespørsler over mange år om å få hennes kunnskap i bokform. Boken gir et oversiktlig og nyttig innblikk i de krav og forventninger som møter den enkelte lærer og ungdom i forhold til lese- og skrivevansker. Boken tar også for seg hva som kjennetegner en inkluderende og lærende skole som mestrer utfordringene med elever med lese- og skrivevansker på en god måte. Boken retter seg primært mot yrkesfaglærerstudenter og yrkesfaglærere i videregående opplæring og tar sikte på å gi en enkel teoretisk basisforståelse som utgangspunkt for tiltak for ungdom med lese- og skrivevansker. I boken gis det mange ideer til hvordan yrkesfaglærere kan medvirke til å skape gode læringssituasjoner for elever med lese- og skrivevansker. Boken vil også inspirere og hjelpe lærere til å utvikle egne individuelt tilpassede løsninger. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Læremidler for profesjonsutdanningen;11/2010 | en_US |
dc.subject | Dysleksi | en_US |
dc.subject | Spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | Lesevansker | en_US |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Skrivevansker | |
dc.title | Når ord blir vanskelige: hvordan kan yrkesfaglærere skape gode læringssituasjoner? | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |