Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøium, Kari
dc.date.accessioned2010-01-21T10:27:07Z
dc.date.accessioned2011-12-19T10:52:05Z
dc.date.accessioned2020-08-28T08:21:15Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:15:21Z
dc.date.available2011-12-19T10:52:05Z
dc.date.available2020-08-28T08:21:15Z
dc.date.available2021-04-29T10:15:21Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2009 5(2)
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_10978
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/188
dc.description.abstractStudien belyser erfaringer med en tilpasset veiledningsmodell i gruppe, for å styrke profesjonell kompetanse hos vernepleiestudenter i praksis. Intervensjonen er gjennomført i forhold til 32 bachelorstudenter fra tre ulike kull. Den tar utgangspunkt i en obligatorisk veiledningsgruppe som foregår inne på høgskolen, midtveis i en av deres praksisperioder. Hovedmålsettingen var å se i hvilken grad veiledningsmodellen bidro til utbytte og læringseffekt i forhold til målsetting for praksisperioden. Et annet mål med studien har vært å skaffe erfaringer med hvordan refleksjon og kritisk tenkning kan læres gjennom praktisk student veiledning. Resultater fra undersøkelsen viste at den tilpassede veiledningsmodellen som her ble benyttet, bidro til å fremme refleksjonskompetanse og læringsutbytte hos studentene. Dette gir grunnlag for videre optimisme med tanke på å styrke vernepleiestudentenes læring og profesjonelle kompetanse. Betydningen forsterkes ved at refleksjonskompetanse fremheves som en sentral kvalitetsvariabel, både fra myndighetene og fra fagfeltet. En videre utfordring vil være å raffinere modellen ytterligere med tanke på utprøving og tilpasset implementering gjennom ulike praksisperioder i studiet
dc.format.extent81338 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.subjectVernepleierstudenter
dc.subjectVeiledningsmodeller
dc.subjectPraksis
dc.titleLæring i praksis: tilrettelegging for å fremme refleksjonskompetanse og læringsutbytte hos studenter i praksis. Erfaringer fra en pilotstudie
dc.typeJournal article
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel