dc.contributor.author | Høium, Kari | |
dc.date.accessioned | 2010-01-21T10:27:07Z | |
dc.date.accessioned | 2011-12-19T10:52:05Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T08:21:15Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T10:15:21Z | |
dc.date.available | 2011-12-19T10:52:05Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T08:21:15Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T10:15:21Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2009 5(2) | |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.uri | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_10978 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/188 | |
dc.description.abstract | Studien belyser erfaringer med en tilpasset veiledningsmodell i gruppe, for å styrke profesjonell kompetanse hos vernepleiestudenter i praksis. Intervensjonen er gjennomført i forhold til 32 bachelorstudenter fra tre ulike kull. Den tar utgangspunkt i en obligatorisk veiledningsgruppe som foregår inne på høgskolen, midtveis i en av deres praksisperioder. Hovedmålsettingen var å
se i hvilken grad veiledningsmodellen bidro til utbytte og læringseffekt i forhold til målsetting for praksisperioden. Et annet mål med studien har vært å skaffe erfaringer med hvordan refleksjon og kritisk tenkning kan læres gjennom praktisk student veiledning. Resultater fra undersøkelsen viste at den tilpassede veiledningsmodellen som her ble benyttet, bidro til å fremme refleksjonskompetanse og læringsutbytte hos studentene. Dette gir grunnlag for videre optimisme med tanke på å styrke vernepleiestudentenes læring og profesjonelle kompetanse. Betydningen
forsterkes ved at refleksjonskompetanse fremheves som en sentral kvalitetsvariabel, både fra myndighetene og fra fagfeltet. En videre utfordring vil være å raffinere modellen ytterligere med tanke på utprøving og tilpasset implementering gjennom ulike praksisperioder i studiet | |
dc.format.extent | 81338 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | |
dc.subject | Vernepleierstudenter | |
dc.subject | Veiledningsmodeller | |
dc.subject | Praksis | |
dc.title | Læring i praksis: tilrettelegging for å fremme refleksjonskompetanse og læringsutbytte hos studenter i praksis. Erfaringer fra en pilotstudie | |
dc.type | Journal article | |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | |