«Pass på, pass på, men pass på at du nyter det også» – en kvalitativ studie av unge jenters erfaringer knyttet til sex og seksualitet
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Hva lærer jenter i ungdomsalderen om sex og seksualitet? Hvordan speiles dette i jenters erfaringer og forventinger til sex og seksualitet? Dette er et komplekst fenomen. Studier viser økning i seksuelle krenkelser blant ungdom, og jenter er særlig utsatt. Forskning peker på at jenters seksualitet er kilde til stigmatisering gjennom etablerte kjønnsrollemønstre, pornografi og stemplingspraksiser. Ungdom er i utviklingsfaser hvor de har behov for veiledning. Her er helsesykepleier en ønsket aktør i en unik posisjon. Samtidig fordrer det at seksualitetsundervisningen er forankret i oppdatert og relevant kunnskap. Følgende problemstilling belyses: «Hvilke erfaringer, forventinger og kunnskapsgrunnlag har dagens unge jenter til sex og seksualitet i ungdomstida?».
Metode: Datagrunnlaget består av ti semistrukturerte intervju med norske jenter, 17-19 år, rekruttert fra ulike videregående skoler i Oslo. Fleksibel tematisk analyse er benyttet. De to analytiske begrepene seksuelle skript og seksuelle prosjekter fungerer som teoretisk rammeverk for å analysere funnene.
Resultat: Informantene erfarte at kvaliteten på seksualitetsundervisningen var for dårlig. De ønsket ytterligere fokus på fremming av positiv og normal sex fremfor kun forebygging av graviditet og kjønnssykdommer. Sosiale medier og erfaringsutveksling med venner var viktigere læringsarenaer. Pornografi skapte forventningspress og urealistiske kroppsidealer. Heteronormative dobbeltstandarder var tydelige med ulike forventinger til jenter og gutter.
Konklusjon: Studien bidrar til verdifull innsikt i unge jenters erfaring med forventinger til seksualitet. Funnene belyser hvordan unge jenter opplever at tradisjonelle, seksuelle skript fastholdes. Ulike seksuelle prosjekt blant deltakerne og mellom kjønnene ble identifisert. Helsesykepleier kan være en relevant aktør i arbeidet med å bevisstgjøre ungdom om egen og andres forventninger til sex og seksualitet. Det er behov for ytterligere forskning om unge, norske jenters egne erfaringer, forventinger og kunnskapsgrunnlag når det kommer til sex og seksualitet.
Background and Purpose: What do girls in their adolescence learn about sex and sexuality? Does this reflect on girls' experiences and expectations of sex and sexuality? This is a complex phenomenon. Studies show an increase in sexual offenses among youth, and girls are particularly vulnerable. Research suggests that girls' sexuality is a source of stigmatization through established gender roles, pornography, and labeling practices. Adolescents are in developmental stages where they need guidance. The school nurse is a desired actor in a unique position. That requires that the sex education is based on updated and relevant knowledge. The following research question is addressed: "What experiences, expectations, and knowledge base do today's young girls have regarding sex and sexuality during adolescence?"
Method: The data consists of ten semi-structured interviews with Norwegian girls, aged 17-19, recruited from various high schools in Oslo. Flexible thematic analysis was utilized. The two analytical concepts of sexual scripts and sexual projects are used as a theoretical framework to analyze the findings.
Results: The informants experienced that the sex education was of poor quality. They wanted more emphasis on promoting positive and normal sexuality rather than just focusing on pregnancy and sexually transmitted disease prevention. Social media and exchanging experiences with friends were more important learning arenas. Pornography created pressure and unrealistic body ideals. Heteronormative double standards were evident, with different expectations for girls and boys.
Conclusion: The study provides valuable insight into young girls' experiences with expectations regarding sexuality. The findings are indicating that today's youth still adhere to traditional sexual scripts. Various sexual projects among the participants and between genders were identified. The school nurse can be a relevant actor in raising awareness among young people about their own and others' expectations regarding sex and sexuality. There is a need for further research on young Norwegian girls' own experiences, expectations, and knowledge base regarding sex.