Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSparboe-Nilsen, Bente
dc.contributor.authorEllingsen, Emilie
dc.date.accessioned2024-06-13T07:46:08Z
dc.date.available2024-06-13T07:46:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133808
dc.description.abstractBakgrunn: Forekomsten av vold er høy i Norge. Å være utsatt for vold kan føre til alvorlige kortsiktige og langsiktige konsekvenser. Helsesamtalen i 8. trinn gir helsesykepleiere i skolehelsetjenesten mulighet til å bli kjent med ungdommen, hvor de blant annet snakker om temaet vold. Å snakke om vold oppleves som krevende for mange helsesykepleiere. Formål: Undersøke hva som motiverer helsesykepleiere til å snakke om vold under helsesamtalen i 8. trinn. Problemstilling: Hva motiverer helsesykepleiere til å tematisere vold under helsesamtalen i 8. trinn? Teori: Salutogenese og selvbestemmelse er brukt som teoretiske rammeverk. Teori knyttet til vold, nasjonalfaglige retningslinjer, yrkesetiske retningslinjer, folkehelsearbeid, helsefremmende- og forebyggende arbeid er også inkludert. Metode: Oppgaven er kvalitativ. Metode for datainnsamling er 6 semistrukturerte intervju, med et strategisk utvalg. Datamaterialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Resultat: Helsesykepleiernes ønske om at ungdommene skal ha det bra, helsesykepleiernes tilnærminger, betydningen av en felles nasjonalfaglig retningslinje og betydningen av støtte fra lederen. Konklusjon: Helsesykepleierne motiveres til å snakke om vold gjennom et ønske om å hjelpe både ungdommene og voldsutøveren. Deres motivasjon styrkes av anerkjennelse fra ungdommene og interesse for temaet, samt positiv påvirkning fra undervisning og foreldremøter. En felles nasjonalfaglig retningslinje og støtte fra lederen bidrar også til motivasjon. Background: The prevalence of violence is high in Norway. Being exposed to violence can lead to serious short-term and long-term consequences. The health conversation in 8th grade provides an opportunity for school health nurses to get to know the youth, including discussing the topic of violence. Talking about violence is often perceived as challenging for many school health nurses. Objective: To investigate what motivates school health nurses to address violence during the health conversation in 8th grade. Research question: What motivates school health nurses to address violence during the health conversation in 8th grade? Theory: Salutogenesis and self-determination are used as theoretical frameworks. Theories related to violence, national professional guidelines, professional ethical guidelines, public health, health-promoting and preventive work are also included. Method: The study is qualitative. Data collection involves 6 semi-structured interviews with a strategic sample. The data is analyzed using thematic analysis. Results: Desire to help the youth, employing various approaches, having a shared national guideline, and experiencing support from their leaders. Conclusion: School nurses are motivated to address violence through their desire to help both the youth and the perpetrators. Their motivation is strengthened by recognition from the youth, interest in the topic, and positive influence from education and parent meetings. A shared national professional guideline and support from leaders also contribute to motivation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleTematisering av vold: Helsesykepleiernes erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel