dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker hvilke utfordringer unge gutter opplever knyttet til seksuelle dobbeltstandarder i dagens norske seksualkultur. Problemstillingen ses blant annet i lys av teoriene om seksuelle skript og seksuelle prosjekter. Som helsesykepleiere er det viktig å forstå og respekterer unges seksualitet og seksuelle helse, da seksualitet kan betraktes som en helsefremmende ressurs. Studien er basert på elleve individuelle semi-strukturerte intervjuer med gutter i alderen 17-19 år fra Oslo. Guttene definerte seg som heteroseksuelle, hadde debutert seksuelt og anså sex som en del av ungdomstiden. Det ble brukt kvalitativ innholdsanalyse for å analysere datamaterialet. Gjennom analysen kom vi frem til tre hovedtemaer: prestasjon, forventning og dobbelthet. Sex var et viktig samtaleemne blant guttene som bidro til samhold. Samtidig var det et press om å være seksuelt aktiv, samt oppnå mest mulig seksuell erfaring. Det ble synliggjort et heteronormativt skript, som opprettholdt forventningen om at guttene skulle være initiativtakere og alltid klare for sex. Sannsynligheten for kjønnssykdommer hos jentene ble assosiert med antall tidligere seksualpartnere, dette så ut til å påvirke kondombruken blant guttene. Stereotypiske kjønnsrollemønstre og seksuelle dobbeltstandarder utmerket seg i guttenes jag om å alltid prestere, samt forventning om å utvise høy seksuell aktivitet og lyst.
This article examines the challenges young boys experience related to sexual double standards in today's Norwegian sexual culture. Sexual scripts and sexual projects are used as a theoretical framework. As public health nurses, it is important to understand and respect the sexuality and sexual health of young people, as sexuality can be considered a health-promoting resource. This study is based on eleven individual semi-structured interviews with boys aged 17-19 from Oslo. They defined themselves as heterosexual, had debuted sexually and considered sex as part of adolescence. Qualitative content analysis was used, and three main themes emerged: performance, expectation and duality. Sex was an important topic of conversation among the boys, which contributed to cohesion. However, there was also pressure to be sexually active, and to gain as much sexual experience as possible. A heteronormative script was made visible, which maintained the expectation that boys should be initiators and always ready for sex. Sexually transmitted infections in girls was associated with the number of previous sexual partners, which seemed to affect condom use among boys. Stereotypical gender roles and sexual double standards stood out in the boys' pursuit of always performing and the expectation to demonstrate high sexual activity and desire. | en_US |