Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Ellen
dc.contributor.authorHelle, Elisabeth
dc.date.accessioned2024-03-22T09:46:26Z
dc.date.available2024-03-22T09:46:26Z
dc.date.issued2021-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123764
dc.description.abstractBakgrunn: Barn med fysiske funksjonsnedsettelser er mindre fysisk aktive enn jevnaldrende uten funksjonsnedsettelser. En viktig faktor for å øke deltagelsen, er et familiesentrert fokus. Hensikten med denne studien var å undersøke foreldrenes opplevelser og erfaringer med rehabiliteringsopphold. Noe som kan gi bedre innsikt i hvordan man kan styrke foreldrenes rolle under et rehabiliteringsopphold for å sikre en god videreføring av aktivitet og deltagelse til lokalmiljøet. Problemstilling for denne studien: Hvilke erfaringer har foreldre med rehabiliteringsopphold som ledd i oppfølgingen av egne barns deltagelse i aktivitet i lokalmiljøet? Materiale og metode: Kvalitativ studie med semistrukturert intervju av seks foreldre som alle tidligere hadde deltatt på rehabiliteringsopphold. Hvert intervju varte i ca. 60 minutter og ble tatt opp på diktafon. Opptakene ble transkribert og deretter analysert ved hjelp av Systematisk tekstkondensering. ICF og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, samt teori om familiesentrert behandling og empowerment ble brukt som teoretisk referanseramme. Resultater: Foreldrene beskriver at de i et foreldreperspektiv får økt kompetanse, ferdigheter, bevissthet og trygghet i etterkant av et rehabiliteringsopphold. Men oppfølgingen krever også stor innsats, tid og tilrettelegging fra deres side for å videreføre noen elementer til lokalmiljøet. Det kommer også frem utfordringer angående aksept og forståelse i forbindelse med deltagelse. Foreldre beskrev erfaringsutveksling med andre foreldre, opplæring i aktivitetsferdigheter, opplæring i bruk av aktivitetshjelpemidler, undervisning, og det å se ressursene og mulighetene fremfor begrensningene som viktige faktorer for å utprøving og motivasjon.. Foreldre vektlegger opplevelsen av mestring tyrker tro på ferdigheter både hos barn og foreldre. Konklusjon: Funnene i undersøkelsen viser at foreldrenes utbytte og erfaringer av et rehabiliteringsopphold har mye å si for barnas deltagelse i fritidsaktiviteter og sosiale sammenhenger. Funnene samlet sett viser at foreldrene opplever kan knyttes til opplevelse av empowerment i forbindelse med videreføring av aktivitet til lokalmiljøet. Nøkkelord: foreldrenes erfaringer, rehabiliteringsopphold, videreføring til lokalmiljøet funksjonsnedsettelse, deltagelse, kvalitativ, familiesentrert, foreldrekompetanen_US
dc.description.abstractBackground: Children with physical disabilities are less physically active than their peers without physical disabilities. An important factor to increase their participation, is a family-centered focus. The purpose with this study was to examine how the parents of these children view and experience rehabilitation stays. This could give better insight into how to strengthen the parents´role during the rehabilitation stay to ensure adequate transfer of activities and participation to the local environment. The problem for this study: What experiences do the parents have with the rehabilitation stay as a part of the follow-up of their own children´s participation in activity in their local enviroment? Material and method: Qualitative study with semi-structured interviews with six parents who have all participated in a previous rehabilitation stay. Each interview was approximately sixty minutes and was recorded with dictaphone. The recordings were transcribed and analyzed with the help of systematic text condensation. ICF and Bronfenbrenners´developmental ecological model, as well as theory of family centered treatment and empowerment was used as theoretical frame of reference. Results: The parents describe from a parenting perspective that they gain competence, skills, awareness and safety after a rehabilitation stay. However, the follow-up also demands great effort, time and adaptation on their side, to transfer some elements to the local enviroment. Challenges around acceptance and understanding in connection to the participants, also came up. Parents described sharing experiences with other parents, training in activity skills, training in the use of activity aids, instruction, and seeing the resources and possibilities instead of the limitations as key factors for testing and motivation. Parents emphasize the experience of mastering strengthens their belief in one´s skill both in parents and children. Conclusion: Findings in this study shows parents dividend and experiences in a rehabilitation stay plays a major role for their childrens participation in leisure activities and social contexts. Collectively what we/I found shows that what the parents experience can be tied to experiences of empowerment in connection to transfering activities to the local environment. Key words: parents´experiences, rehabilitation stay, trasnfer to local environment, disability, participation, qualitative, family centered, parents´competence.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleTrygghet til å følge opp egne barn : En kvalitativ studie av foreldrenes erfaringer med oppfølging av egne barns aktivitet og deltagelse i lokalmiljøet etter et rehabiliteringsoppholden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel