Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Kristin
dc.contributor.authorRønaas, Dorthe Veronika Holm
dc.contributor.authorAndersen, Nina
dc.date.accessioned2024-03-22T09:38:58Z
dc.date.available2024-03-22T09:38:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123761
dc.description.abstractBakgrunn; Artikkel: Flere som overlever intensivopphold utvikler symptomer på angst, depresjon, Posttraumatisk stresslidelse og Post- intensive Care Syndrome. Pasientdagbok er en intervensjon for å forebygge lidelsene, men det er behov for ytterligere forskning om dagbokens betydning. Hensikten med studien var å få kunnskap om intensivpasientenes opplevelser av pasientdagbok. Kappe: Hensikten med kappen var å knytte bruk av pasientdagbok til intensivsykepleierens funksjon- og ansvarsområde, samt utdype og diskutere analyseprosessen, da det ikke kom tydelig frem i artikkelen. Problemstilling; Artikkel: Hva er intensivpasientens opplevelse av pasientdagbok? Kappe: Hvordan analysere referater? En utdyping av analyseprosessen. Metode; Artikkel: Studien har et kvalitativt forskningsdesign. 142 referater ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. COREQ sjekkliste for kvalitative studier er benyttet. Kappe: Litteraturgjennomgang og diskusjon av analyse. Resultater; Artikkel: Pasientdagboken bidro til ny forståelse, den ble oppfattet som en omsorgshandling, men også vanskelig, mangelfull og lite forståelig. Kappe: Grundig analysearbeid styrker studiens reliabilitet og validitet. Konklusjon; Artikkel: Dagbok med notater i kronologisk rekkefølge ga intensivpasienten bedre forståelse av intensivoppholdet. De fleste så på dagbok som en omsorgshandling, andre hadde klart seg uten. Kappe: Tematisk analyse er velegnet analysemodell for mange referater med tanke på validitet og reliabilitet. Dagbok og hele masterarbeidet er en del av intensivsykepleierens fagutviklende funksjon og bidrar til kunnskapsbasert praksis. Background; Article: Many survive intensive care, and more develop symptoms of anxiety, depression, Post-Traumatic Stress Disorder, and Post-Intensive Care Syndrome. Patient diary is an intervention to prevent the disorders, but the topic has not been fully discussed. The purpose of the study was to gain knowledge about intensive care patient's experiences of diary. “Kappe”: The purpose of the cover was to link the use of a diary to the intensive care nurse's function and area of responsibility, as well as to elaborate and discuss the analysis process, as this was not clearly stated in the article. Research question; Article: The intensive care patient's experience of a diary “Kappe”: How to analyze reports? An elaboration of the analysis process. Method; Article: The study has a qualitative research design. 142 reports were analyzed using thematic analysis. The COREQ checklist for qualitative studies has been used. “Kappe”: Literature review and discussion of analysis. Findings; Article: The diary contributed to a new understanding. It was perceived as an act of care, but also difficult, inadequate, and incomprehensible. The pictures mattered. “Kappe”: Thorough analysis work strengthens reliability and validity. Conclusion; Article: A diary with notes in chronological order gave the intensive care patient a better understanding of their stay in intensive care. Most viewed a diary as an act of care, and others were better off without it. “Kappe”: Thematic analysis is a suitable analysis model for many. reports in terms of validity and reliability. The diary and the entire master's thesis are part of the Intensive Care Nurse's professional development function and contribute to knowledge-based practice.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleIntensivpasienten sin opplevelse av pasientdagbok - En kvalitativ studie med analyse av intensivsykepleierens refetater fra oppfølgingssamtaler med tidligere intensivpasienteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel