Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangerud, Anne Kathrine
dc.contributor.authorAas, Kristine H.
dc.contributor.authorPettersen, Marthe
dc.contributor.authorTollefsen, Marte Helene
dc.date.accessioned2024-03-21T09:10:36Z
dc.date.available2024-03-21T09:10:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123545
dc.description.abstractBakgrunn: Kontinuerlig nyreerstattende behandling (CRRT) er en kompleks intervensjon som benyttes hos kritisk syke pasienter med akutt nyreskade. Behandlingen optimaliserer væske-, elektrolytt- og syre-base-balanse. Hensikt og problemstilling: Hensikten med masteroppgaven er å utarbeide et undervisningsprogram om CRRT, som vil bidra til kompetanseheving blant sykepleiere i avdelingen og dermed redusere uønsket variasjon i praksis. Dette kan bidra til ivaretakelse av pasientsikkerheten. Problemstilling: Undervisningsprogram om kontinuerlig nyreerstattende behandling (CRRT) ved bruk av PrisMax® (Baxter) til nyansatte sykepleiere med eller uten spesialisering. Metode: Metoden brukt i masteroppgaven er kvalitetsarbeid. Masteroppgaven er strukturert etter Modell for kvalitetsforbedring. Undervisningsprogrammet er bygget på den didaktiske relasjonsmodellen. For å besvare problemstillingen er det utviklet kjernespørsmål og PICO-skjema. Kunnskapssøket er strukturert etter kunnskapspyramiden og trinnene innenfor kunnskapsbasert praksis. Resultat: Resultatet er et undervisningsprogram til bruk i en intensiv- og overvåkningsavdeling. Undervisningsprogrammet er basert på systematisk innhentet og kritisk vurdert forskningsbasert kunnskap, samt vår egen erfaringsbaserte kunnskap. Konklusjon: Undervisningsprogrammet kan bidra til å heve kvaliteten på helsetjenesten, redusere variasjoner i praksis og dermed styrke pasientsikkerheten. Background: Continuous Renal Replacement Therapy (CRRT) is a complex intervention used in critically ill patients with acute kidney injury in intensive care units to optimize fluid, electrolyte and acid-base balance. Purpose and problem: The purpose of this master's thesis is to develop an educational program on CRRT, to improve the quality of healthcare services by increasing nurses’ competence, and thus reducing variation in practice. This may enhance patient safety. Research Question: Educational program on Continuous Renal Replacement Therapy (CRRT) using PrisMax® (Baxter) for newly hired nurses with or without specialization. Method: The methodology used in the master's thesis is quality improvement. The thesis is structured according to A Model for Quality Improvement. The educational program is built upon the didactic relationship model. To answer the research question, core questions and a PICO chart have been developed. The research is structured according to the Evidence-Based Health Care (EBHC) Pyramid and the steps within knowledge-based practice. Results: The result is an educational program on CRRT intended for use in an intensive care and monitoring unit. The educational program is based on systematically gathered and critically evaluated research-based knowledge and our experiential knowledge. Conclusion: The educational program may contribute to improving the quality of healthcare services by increasing competence, and thus reducing variation in practice and enhancing patient safety.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleUndervisningsprogram om kontinuerlig nyreerstattende behandling (CRRT) ved bruk av PrisMax® (Baxter) til nyansatte sykepleiere med eller uten spesialisering. Et kvalitetsarbeiden_US
dc.title.alternativeEducational Program on Continuous Renal Replacement Therapy (CRRT) Using PrisMax® (Baxter) for Newly Hired Nurses with or without Specialization. Quality Improvementen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel